szmog4Rosszabb a helyzet a hivatalos álláspontnál. Bár a WHO csökkentette a légszennyezési határértékeket, Budapest számos pontján nő a nitrogén-dioxid-szennyezés.

A nitrogén-dioxid (NO2) kibocsátásáért jellemzően a közlekedés felelős a városokban, ezért ennek mérése a szabályoknak megfelelően a legforgalmasabb csomópontokon kellene hogy történjen.

Ugyanakkor a civil szervezetek által koordinált mérések eredménye azt mutatja, hogy - nagy forgalmú helyek kiválasztásával - találhatók olyan pontok Budapesten, ahol az NO2-szennyezettség magasabb a hivatalosan a közlekedési eredetű légszennyezés alakulását követő mérőállomások eredményeinél.

Magas légszennyezési adatok Budapesten

A legkiugróbb eredményt az Üllői út belvárosi részén, a Mária utcai Szemklinikánál kapták, ahol naponta több százan fordulnak meg, köztük a legsérülékenyebb csoportba tartozók is – úgymint betegek, gyermekek és idős emberek. A másik két, a hivatalos mérőállomásénál magasabb eredmény forgalmas lakóövezetek közeléből származik: a Frankel Leó utca Margit körúti sarkáról, valamint a szintén belvárosi Mester utca elején az Angyal utca sarkáról.

A levélírók javaslatot tettek arra, milyen módosításokat kezdeményezzen az Európai Bizottság az Európai Környezeti Levegőminőségi Irányelvben (AAQD). Szükségesnek tartják a hivatalos mérőállomások elhelyezésének független és rendszeres felülvizsgálatának kötelezővé tételét, és ha a körülmények alakulása szükségessé teszi, új állomások telepítését. A módosított AAQD-ben továbbá pontosítani kellene a légszennyezési adatgyűjtésre vonatkozó követelményeket. Különösen fontos lenne, hogy több hivatalos mérés történjen, valamint szélesebb körben használjanak modellezési módszereket a jellemző szennyező anyagok terjedésének megállapítására.

Szegő Judit környezetkutató, a Levegő Munkacsoport projektvezetője kijelentette: „Az Egészségügyi Világszervezet nemrég a negyedére csökkentette a nitrogén-dioxid koncentrációjának ajánlott határértékét, ami különösen aláhúzza a rendszeres mérésének fontosságát minél több helyen, de különösen az iskoláknál, óvodáknál. A gyermekek egészségét ugyanis az átlagosnál jóval nagyobb mértékben veszélyezteti a rossz levegő, arról pedig korábbi civil mérések alapján vannak információk, hogy ilyen intézmények környékén is jelentős a légszennyezettség. A legfontosabb azonban a közlekedés szennyezőanyag-kibocsátásának mielőbb érdemi csökkentése."

Hirdetés