kerkprt tadsA 2021-2027-es fejlesztési időszakban az infrastruktúra fejlesztésére rendelkezésre álló források gyorsabb és hatékonyabb felhasználása érdekében a kormány négymilliárd forintot szán kerékpárutak építésének előkészítésére, tervezésére.

Ezt Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos mondta a kerékpározás évéhez kapcsolódó online sajtótájékoztatón. Ekkora összeg kerékpárutak építésének tervezésére még soha nem állt rendelkezésre Magyarországon. Az is elhangzott, hogy a NIF Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatain alapuló számítás szerint egy kilométer kerékpárút tervezése 3-4 millió forintra tehető. A közbeszerzési áraktól függően a négymilliárd forint mintegy 1200-1400 kilométer kerékpárút megtervezésére lesz elegendő.

Révész Máriusz rámutatott arra, hogy a tapasztalatok szerint a 2014-2020 közötti időszakban nagyon sok kerékpárút építése azért lassult le, mert csak a forrás rendelkezésre állása után kezdődtek a tervezések, az egyeztetések elhúzódtak, a végére pedig a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek kevésnek bizonyultak, emiatt sok projekt késve vagy egyáltalán nem valósult meg. Ezen a gyakorlaton változtatnak a tervezés indításával.

A kormánybiztos beszámolt arról, hogy a megyei közgyűlések vezetőivel, országgyűlési képviselőkkel egyeztetve meghatározták a megtervezendő kerékpárutakat, amelyek előkészítését a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a megyei önkormányzatok, és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ végzik. A kormánybiztos szerint a kerékpárutak többségének terve az év közepére elkészülhet, a bonyolultabb, hosszabb egyeztetést igénylőké tervek pedig legkésőbb az év végéig.

Uniós és hazai forrásokból a következő hét évben mintegy 1500 kilométer kerékpárút épülhet Magyarországon, ehhez még erdészeti, mezőgazdasági utakon, gátakon, kis forgalmú közutakon további 4500 kilométer kitáblázását tervezik. Ha ezek a kerékpárutak elkészülnek, illetve kijelölik őket, akkor Magyarországon összefüggő, átjárható kerékpárúthálózat alakul ki, s ennek köszönhetően jelentősen nőhet a kerékpártúrázók és a kerékpárral közlekedők száma.

Madarász-Losonczy Bálint, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kerékpáros koordinációs főosztályának vezetője elmondta, hogy a megtervezendő szakaszok kijelölésének szempontjai között szerepelt többek között az, hogy elsősorban külterületi szakaszok legyenek, a fejlesztést a hálózatkialakítás tegye indokolttá, turisztikai és hivatásforgalmi szemszögből egyaránt jelentőségük legyen. Kitért arra is, hogy a rendelkezésre álló négymilliárd forint keretösszegből Pest megye kivételével a megyék egyenlő arányban részesednek. Így megyénként 200 millió forint jut a tervezésre, Pest megye 400 millió forintból gazdálkodhat, mivel uniós forrásból sokkal kisebb mértékben részesedett az elmúlt években.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az általuk tervezett projektekkel céljuk az országos közutak melletti kerékpáros nyomvonalak vezetésével a települések közötti összeköttetések megteremtése. A vállalatot országos szinten 88 kerékpáros útvonal megtervezésével bízták meg. A tervezési közbeszerzés megindításához 88 útszakasz közel 90 százalékára már tervezői diszpozíciót is meghatároztak. Ha minden terv szerint halad, akkor akár már 2022 tavaszán számos helyszínen elindulhat a kivitelezés.

Berencsi Miklós, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ programvezetője elmondta, hogy a központ koordinálja a turisztikai célú kerékpárutak tervezését, így a megyékkel, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal egyeztetve érvényesíteni tudják a turisztikai szempontokat. A központ 192 szakaszból 45 terveztetését végezteti el kilenc megyében, emellett a négymilliárd forint felhasználásának adminisztrációját, pénzügyi ellenőrzését is ellátják.

Hirdetés