Minden állami ügyet, de még a közüzemi eljárásokat is egyetlen elektronikus platformra terelné a kormány – írja a napi.hu. Egy helyen lehetne intézni a hatósági, bírósági ügyeket, sőt ahol erre lehetőség lesz a bürokraták helyét átveszik a számítógépek és automatikus döntéseket hoznak hivatalos ügyekben – ez már a magyar közeljövő egy törvénytervezet szerint.
2015-re láthatóan az államigazgatás is kezd mélyebb barátságba kerülni az internet, az elektronikus adatfeldolgozás, a big data lehetőségeivel. A kormány épp a napokban terjesztette be a parlament elé az egységes állami fényképes adatbázis kialakításáról szóló törvény tervezetét, amelyben minden magyar állampolgár arcképe - és nem közvetlen azzal összekapcsolva, de elérhető módon - a személyes adatai is hozzáférhetőek lesznek.
A parlament elé még nem került, de a kormany.hu-n már olvasható, vagyis egyeztetésre bocsátották azt az egységes elektronikus ügyintézésről szóló előterjesztést, amely új fejezetet nyithat a magyar e-közigazgatás történetében. A cél, hogy XXI. századi módon elérhető legyen elektronikus úton a legtöbb - vagy akár az összes - államigazgatási ügy. A javaslat nem teremtene teljesen új helyzetet, a jelenleg is futó elektronikus platformok tovább élnének, legalábbis átmeneti ideig, amíg az evolúciós szabályok el nem intézik őket. Az új platform 2017 júliusa után indulhatna el.
A javaslat szerint a cél, hogy minél több hatósági, bírósági ügy egy elektronikus platformon elérhető legyen, ennek érdekében a bíróságoknak, kormányzati szerveknek, önkormányzatoknak, de a még a közműcégeknek is csatlakozniuk kell az Egységes Digitális Ügyintézési Térhez. A rendszer nem csupán az szervezetek és az ügyfelek közötti kapcsolattartásra szolgál majd, hanem a különböző kormányzati szerveknek ezen keresztül kell ügyeiket intézniük. Az alapelv az, hogy mivel az elektronikus ügyintézés olcsóbb és gyorsabb, az ebből származó előnyöket az államnak az ügyfelekkel is meg kell osztaniuk. Ez, ha minden jól megy, alacsonyabb eljárási díjat, illetéket jelent majd.
Magánszemélyek számára nem vagy csak abban az esetben írható elő kötelező jelleggel az elektronikus ügyintézés, ha erről külön törvény rendelkezik. Aki tehát idegenkedik az internetes megoldásoktól, a hagyományos ügyintézésnél maradhat. A cégek esetében viszont - megfelelő felkészülési időt biztosítva - kötelezővé tenné a tervezet az e-ügyintézést.
A rendszer jóval több lesz egy elektronikus nyomtatványkitöltő programnál, ugyanis az automatizálható döntéseknél - amikor a döntéshez szükséges információk már az ügy indításakor rendelkezésre állnak - azt alkalmazni kell, hacsak ennek ellenkezőjét nem kéri az ügyfél. A különböző állami adatbázisok átjárhatósága miatt biztosítható az a régi követelmény, hogy ha egy adat már az állam rendelkezésére áll, akkor azt újra és újra ne kérje be a ügyfelektől, hanem maga kerítse elő.