utepites02A mintegy százhetvenezer kilométernyi önkormányzati tulajdonú közút 73,5 százaléka kiépítetlen, azaz burkolat nélküli földút Magyarországon. A rossz állapotú közutak jelentős aránya gátolhatja a települések fejlődését. A finanszírozás előteremtése azonban sok esetben nagy kihívás az önkormányzatoknak.

Az OTP Lakástakarék Zrt. a KSH 2011. évi adatai alapján készített elemzést. Az összesítés szerint a dél-alföldi régióban a legrosszabb a helyzet, ott tíz kilométer önkormányzati útból nyolc kilométeren nincs burkolat. A közép-magyarországi régióban a legkisebb a kiépítetlen önkormányzati közutak aránya, de ott is több, mint a fele.

A megyék közül Komárom-Esztergom áll a legjobban, mintegy 61 százalék a kiépítetlen utak aránya. Bács-Kiskun megyében az önkormányzati tulajdonú utak 83,5 százaléka vár arra, hogy leaszfaltozzák. A megyeszékhelyeken a burkolt utak átlagos aránya 49,9 százalék.

Budapesten a csaknem ötezer kilométer önkormányzati út és köztér mindössze 13,3 százaléka kiépítetlen. A nagyvárosok közül Székesfehérváron találni hasonló, 12,1 százalékos arányt, míg például Győrben 30,7, Miskolcon pedig 43,3 százalék a rendes burkolat nélküli utak aránya. A legnagyobb úthálózattal rendelkező városban, Kecskeméten 78,8 százalék a kiépítetlen utak aránya a teljes úthálózaton belül.

A kistelepüléseken ennél sokkal rosszabb a helyzet. Az adatok szerint csaknem 30 olyan falu van Magyarországon, ahol egyáltalán nincs aszfaltozott önkormányzati út! 250 körül van az olyan kistelepülések száma, ahol a kiépítetlen utak aránya 95 százalékos, vagy annál magasabb. Ezzel szemben van 45 olyan település, ahol a kiépítetlen utak aránya 5 százalék alatti.

Az OTP Lakástakarék közleménye szerint a rossz állapotú közutak jelentős aránya gátolhatja a települések fejlődését, a munkahelyteremtést, és hátráltatja a lakók életminőségének javulását. A szükséges beruházások megvalósítása, a finanszírozás előteremtése azonban sok esetben nagy kihívás az önkormányzatoknak.

Hirdetés