faluszovetseg logo A Magyar Faluszövetség elismeréssel adózik mindazon sikerekért, amit települési közösségeink értékeinek megóvásáért az újkori népvándorlás káros hatásainak elhárításával, valamint gazdasági eredményeivel Hazánk a hozzánk hasonló adottságú európai országok között elért. Köszönjük!

Kétségtelen, hogy a közjó szintjének emelése csak termékeny békességben, és biztos gazdasági bázison lehetséges, ám az is vitathatatlan, hogy a piaci világot serkentő versenyszemléletnek a társadalom kisebb közösségeire és közéletünk egészére történő alkalmazása napjainkra egyre növekvő számú vesztest, sőt reménytelenségbe zuhant áldozatot eredményezett.

A falusi-kisvárosi szavazók a legnagyobb arányban és a legtöbb szavazat leadásával, a „sok kicsi” összeadódásával járultak hozzá a mostani vezető politikai erők győzelméhez is. A többségi elv és a szubszidiáris társadalmi rend érvényesítésének szándékával elvárjuk bizalmunk méltányos tekintetbe vételét az országos döntéseknél – fenntartva a képviselői mandátum tartalmának kontrolljára irányuló folyamatos igényt.

A falusi önkormányzatok jogainak és érdekeinek képviselete, érvényesítésének előmozdítása jegyében – a napjaink Vidék-Magyarországán élők távlatos jövőjét szem előtt tartva – azonnali intézkedést igénylő elvárásainkat és ajánlásainkat az alábbiakban tárjuk Országunk vezetői elé.

  1. Kezdeményezzük a megyei önkormányzatok szintjén koordinált és ugyanitt forrásokkal ellátott Éltető Vidék Program kidolgozását és elindítását, hogy természeti tájaink és azok népessége az elérhető életminőség tekintetében semmi hátrányt ne szenvedjen. A helyi fejlesztések a kisebb településeken mindenütt együtt járnak az egyéni és közösségi áldozatvállalással, amely jelentős értékkel adódik hozzá a létrejövő mű társadalmi hasznához is. A kötelezően ellátandó önkormányzati feladatainkhoz szükséges eszközök beszerzése, infrastruktúra, épületek, helyiségek megfelelő színvonalú kialakítása, építése, rekonstrukciója csak a jelenlegi uniós pályázati eljárási rendnél lényegesen egyszerűbb, a támogatás mértékét a tényleges helyi teljesítőképességhez igazító, a helyi közösségek által vezérelt decentralizált programok meghirdetésével és lebonyolításával lehetséges.
  2. Méltatlan, hogy hivatalaink jelentős részében a dolgozók 2008 óta csak a garantált bérminimum emelésének köszönhetően részesültek illetményemelésben, holott munkaterhelésük nőtt. A köztisztviselők illetményemelése kiemelt sürgősségű és fontosságú adósság.
  3. Nem akarunk másodrendű polgárok lenni a nagyvárosaink és térségük lakóihoz képest sem az orvosi ügyeleti ellátás, sem a tűzoltóságok állami finanszírozása terén.
  4. A jogszabályok egyes esetekben még mindig elsődleges fontosságot adnak az ügymenetnek az üggyel szemben: a falugondnoki/tanyagondnoki szolgálatok nyilvántartásbeli hiányossága miatt az egyébként ellátott feladat állami finanszírozásának teljes megvonása esztelenség.
  5. Az ASP rendszereket nem kárhoztatjuk. Falusi településvezetők, pénzügyesek és adóügyesek abban vagyunk érdekeltek, hogy ami kötelező, egyben vonzó is legyen. A szakrendszerek jelenlegi szolgáltatási színvonala azonban messze elmarad még egy átlagos szinttől is. A csorba az eddigi tapasztalatok közös értékelésével, szükség szerint a jogszabályi görcsök feloldásán keresztül a felhasználók számára könnyen kezelhetővé tételével és az ügyintézők ismételt, szervezett gyakorlati képzésével kiköszörülhető. Közös sikert akarunk!
  6. A térségi oktatásfejlesztés az érintett térség közügye. Ne egy uniós projekt szintjén, az indikátorok teljesítéseként dőljön el, hol szűnik meg a falusi iskola!
  7. Induljon el az önkormányzati rendszer átalakítása tapasztalatainak pártatlan, közös értékelése a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Önkormányzati Kutató Intézete irányítása mellett, az önkormányzati érdekszövetségek bevonásával.
  8. Az utóbbi években kóros mértékben megnőtt a jelentések, adatszolgáltatások, a „ledokumentálás” volumene és súlya, melyek tartalma egyre kevésbé tükrözi a tények teljességét. Teljesítési hiányosságaink ugyanakkor kiváló alapul szolgálhatnak „a modern közigazgatásra alkalmatlan” mivoltunk hatalmi megítéléséhez. Az egyszerű polgár szintjén is érthető és érezhető, minden honfitársunk számára az egyéni hasznosság és nélkülözhetetlenség önbizalmát erősítő magyar valóságot és ne virtuális világot építsünk! Ebben különös szerep és felelősség hárul a médiumokra.
  9. Nagyvárosainkkal versenybe szállni nem akarunk. Nem vitatjuk el azok termelési és szolgáltatási központi szerepét. Kifejezetten hangsúlyozzuk, hogy településszerkezetünk változatossága, a falvak sokasága éppen Országunk földrajzi-társadalmi értékgazdagságát adja, melynek megőrzése és gyarapítása tőlünk, itt élőktől várható el, és ezen kötelességünknek eleget akarunk tenni.

Magyar Faluszövetség

Forrás: MÖSZ

Hirdetés