terKözel 175 ezer kormány- és köztisztviselő teljesítményértékelése újult meg 2013 júliusában. Az új TÉR rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a szoftver kifejlesztése és implementálása zökkenőmentesen zajlott le, emellett a módszertanok bevezetése és a minősítés lebonyolítása is sikeres volt.

A Rádió Orient műsorában Arany Mónika, a KIH személyzetfejlesztési főosztályvezetője további célként újabb segédanyagok kidolgozását, a jogi szabályozás finomhangolását, és az értékelő vezetők kompetenciáinak továbbfejlesztését javasolta.

Közel 175 ezer embert érint az új teljesítményértékelési (TÉR) rendszer bevezetése: a civil közigazgatásban 100 ezer, a honvédelemben 14 ezer, míg a rendészetben 60 ezer ember érintett az innovációban. A 2013. július 1-jétől hatályos TÉR rendszer egy jól strukturált kormányrendeleten és további részletező miniszteri rendeleteken alapul. A rendszer bemutatása során Arany Mónika kiemelte, a struktúra közös módszertanon alapszik, az egyéni teljesítménykövetelmények és a kompetencia alapú munkamagatartás (viselkedésjellemzők) mindhárom hivatásrendben megegyeznek.

A folyamat időszakokra van lebontva, az első féléves célkitűzést a mérés vagy értékelés követi, azután újabb célkitűzések meghatározása, végül a tárgyév végén az értékeléssel és minősítéssel zárul az egy éves ciklus. A Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal (KIH) főosztályvezetője elmondta, a rendszer a vezetői kinevezéseket is leköveti – ez esetben lezárul az adott értékelés, és új teljesítménykövetelmények kerülnek meghatározásra. A Rádió Orient vendége hozzátette, a TÉR szoros kapcsolatban van a továbbképzési rendszerrel, az egyéni fejlesztési célokhoz igazodik az éves továbbképzés tervezése.

A KIH országjárásokkal, módszertani felkészítésekkel és segédanyagokkal segíti a TÉR rendszer implementálását. Az ügyfélszolgálatra érkező napi közel száz észrevételre azonnal válaszolnak. Arany Mónika elmondta, a jogalkalmazás értelmezése mellett többnyire a szoftverrel és az értékelő megbeszélésekkel kapcsolatos módszertani kérdések merülnek fel. A főosztályvezető a sok megkeresés ellenére nem éli meg plusz teherként az éves munka 2 százalékát jelentő feladatot.

A KIH a módszertani támogatás mellett monitoring tevékenységet, a tisztviselők felkészítését, ügyfélszolgálati tevékenységet és az éves miniszteri jelentés elkészítését végzi. Az online elérhető felhasználói kézikönyvet az aktívabb januári időszakban naponta közel 25 ezren is megnézték – emelte ki a vendég.

Az informatikai szoftver beváltotta a hozzá fűzött reményeket, több mint 85 százalékos az elégedettség. A főosztályvezető kiemelte, folyamatosan gyűjtik a fejlesztési igényeket és javaslatokat, már a 15. verziófrissítésen is túl vannak. „Túlteljesítettük a kitűzött célokat, mindent sikerült megvalósítani” – Arany Mónika a szoftver kifejlesztése és implementálása mellett a módszertanok bevezetését és az értékelések sikeres lebonyolítását nevezte meg igazolásként.

A főosztályvezető jövőbeni célként a TÉR helyi szervezeti támogatóknak szóló segédanyagok kidolgozását, a jogi szabályozás finomhangolását, és az értékelő vezetők kompetenciáinak továbbfejlesztését emelte ki. „A feladatokból adódóan a szervezetektől érkezett igény arra, hogy a helyi szervezeti támogatóknak az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kell adni, ezért módszertanilag még fókuszáltabban kell segíteni őket” – sorolta a finomhangolásokat Arany Mónika.

Hirdetés