A jegyzőkkel valamennyi település állampolgárai találkoznak ügyeik intézése során, tevékenységük azonban jóval szélesebb körű, mint azt gondolnánk. Mire terjed ki? Erről beszélgettünk a Rádió Orienten Tóth Jánossal, a Jegyzők Országos Szövetségének elnökével.
Vannak olyan kistelepülések, ahol egy-egy jegyzőnek akár 10 főnöke is lehet a polgármesterek személyében, miközben maga is főnök a beosztottak és a kollégák tekintetében. Ilyen értelemben nincs könnyű dolguk a jegyzőknek, hiszen olykor egy polgármesterrel sem egyszerű az egyetértés és az együttműködés – mutatott rá Tóth János.
Ugyanakkor a 2013-as törvényi változásnak köszönhetően a polgármester lett a munkáltatói jogkör teljes gyakorlója, ezáltal a kinevezés is az ő kezébe került, a képviselő-testületnek nem kell szavaznia róla. Ezzel biztosítható, hogy a polgármester és a jegyző között jó lesz a kapcsolat. „Én ugyanakkor egy szimpátia-szavazást még el tudnék képzelni, amelynek keretében a testület tagjai is elmondhatnák, hogy a pályázatok alapján leginkább kivel szeretnének együtt dolgozni” – mondta a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke.
Vannak olyan kistelepülések, ahol nincsenek főállású polgármesterek, itt a jegyző a település egész életéért vállal felelősséget beleértve a tűzvész, az árvíz elleni védekezést is – említette példaként. Kiemelte, hogy az utóbbi években a települések életét előre vivő, nagyon jó pályázati lehetőségek vannak, de ezek nagy részét is a jegyzők írják meg, tehát egyfajta településmenedzseri feladatot látnak el nemcsak a beruházás területén, de a rendezvények kitalálása, szervezése, lebonyolítása tekintetében is.
(OrientPress)