szolnok1Társadalmi egyeztetés mentén zajlik a „Szolgáltató Város” modell mintaprojektje Szolnokon, amelynek célja a városon belül megjelenő szolgáltatói kultúra minőségének folyamatos javítása a szintén állandóan megújuló lakossági igények megvalósítása mentén. Mára olyan eredményeket tudnak felmutatni, ami érdemessé tenné a projekt országos szintre való kiterjesztését – mondták a Rádió Orientnek Kállai Mária kormánymegbízott, Szalay Ferenc polgármester és Hegedűs Márta, a program kidolgozója.

Mintaprojektként indult 2009-ben a Szolgáltató Város modell Szolnokon. A program kettős célt szolgál: egyrészt egy olyan társadalomformáló erő kialakítását, amelynek fókuszában a közszolgáltatói kultúra áll. Másik oldalról az ő együttműködésük révén olyan minőségi szolgáltatás és bizalom kialakítását az ügyfelekkel, ami pozitívan hat a lakosok gondolkodására is – fejtette ki Hegedűs Márta, a Homo Regius Tanácsadó Iroda ügyvezetője, a projekt ötletgazdája és kidolgozója.

A projekt főszereplője természetesen maga a város. Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere elmondta, a Homo Regius Tanácsadó Irodát már korábban ismerték, amikor a város szervezetfejlesztésével bízták meg a céget, így a már kialakult bizalomnak köszönhetően szinte gondolkodás nélkül ajtót nyitottak a Szolgáltató Város mintaprojekt megvalósításának. A társadalmi egyeztetés keretében első körben a lakosokat kérdezték meg arról, mivel javíthatnának a különböző szolgáltatásokon, majd a közszolgáltatók ezt követően közösen megvitatták, mit tudnak tenni ezek megvalósítása érdekében.

Kállai Mária szerint egy város akkor működik jól, ha a településvezetői gondolat fókuszában maga az ember áll. „Azért dolgozunk, hogy társadalmi párbeszédet alakítsunk ki a lakosokkal” – mondta a kormánymegbízott. Ennek keretében négy érték menték kérdezték meg az állampolgárokat a szolgáltatókkal való elégedettség mérésére: szakmai hitelesség, emberi minőség és hitelesség, partnerség és az általuk működtetett rendszerek nyilvánossága. Az első mérést követően a projekt első ciklusában a lakossági elvárások teljesítése érdekében mintegy ötszáz különböző fejlesztést hajtottak végre a szolgáltatók, ezek száma a második ciklus végére, 2016-ra az ezret is elérheti. Mint arra a kormánymegbízott, a Szolgáltató Város Szolgáltató Szolnok kohéziós partnere rámutatott, ezek megvalósításának nagy része nem igényelt különösebb anyagi megterhelést.

A programban részt vevők és a lakosok szerint a Szolgáltató Város erősíti a település identitását és azonosságtudatát, közelebb hozza egymáshoz az embereket. Ehhez természetesen a minőségi szolgáltatás és az azzal való elégedettség kulcsfontosságú – mondták a Rádió Orient vendégei. Az első lépés tehát mindig a lakosok megkérdezése, vagyis az igények felmérése annak érdekében, hogy a szolgáltatókkal való elégedettségük javuljon. A megvalósításokkal párhuzamosan pedig folyamatosan nőnek az elvárások, jönnek az újabb igények, a Szolgáltató Város Szolgáltató Szolnok projekt ezért állandó megújulásra törekszik.

Kiemelt projektként valósították meg Szolnokon a biztonságos szórakozóhelyeket, miután betekintve az éjszakába kiderült, hogy rengeteg 13-16 éves fiatal gyerek tölti az éjszakát ilyen helyeken. „A rendőrség, a hivatalok, az iskolák és a szülők közös fórumon vitatták meg, mit lehetne tenni annak érdekében, hogy a gyerekek biztonságban legyenek” – mondta a kezdetekről a polgármester. Szalay Ferenc hozzátette: ma már a két legnépszerűbb disco olyan „biztonságos szórakozóhely” lett Szolnokon, ahol 18 éven aluliaknak nem adnak alkoholt, térfigyelő kamerákkal vigyáznak a biztonságukra, vészhelyzet esetére pedig kapcsolatban állnak az egészségügyi szolgáltatókkal és a rendőrséggel. Kállai Mária szerint a program kiváló példája annak, hogy szemléletformálással, közös gondolkodással hogyan lehet eljutni a megvalósítás szintjére.

A Szolgáltató Város Projektet más településekre is szeretné kiterjeszteni az ötletgazda Homo Regius, amihez a városok is szívesen csatlakoznának, csupán az anyagi háttér, a támogatók hiányoznak.

Hirdetés