onet02Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) Önkormányzati Oldalának december 6-ai ülésén téma volt: az ASP, a polgármesteri és köztisztviselői javadalmazás, a vidékfejlesztési támogatások, az ágazati támogatások, ellátórendszerek üzemeltetése és az iskolák átadásának a feladatköre. Az országos önkormányzati érdekszövetségek képviselőiből álló Önkormányzati Oldal csak azokban a kérdésekben foglalt állást, ami a napi működést a későbbiekben akadályozhatja.

1. Az Önkormányzati Oldal szükségesnek tartja a közfoglalkoztatási programban foglalkoztattak javadalmazásának olyan irányú módosítását, amely alapján a közfoglalkoztatottak körében a közfoglalkoztatási költségvetési kereten belül a helyi önkormányzatnak legyen lehetősége differenciálni az egyes közfoglalkoztatottak bére között. Szerencsére az elsődleges munkaerőpiac csökkenti a közfoglalkoztatotti létszámot, de a jó teljesítményhez elengedhetetlen a differenciálás. Az Önkormányzati Oldal kezdeményezi, hogy ennek megfelelően a következő évben legalább egy 20 %-os mozgástere legyen a helyi önkormányzatnak a bérek eltérítésében.

2. A közszolgálati tisztviselők illetményalapja 2008 óta változatlan, azt a törvényalkotó a központi költségvetésről szóló törvényekben nem emelte. Ez az elmúlt években közel 30 %-os reálbércsökkenést eredményezett. Jelenleg a középfokú végzettségű közszolgálati tisztviselőknél a 16 besorolási fizetési fokozatból az 1-13. fokozat (0-31 év szolgálati jogviszonnyal rendelkezők) a minimálbérrel azonos összegű garantált havi jövedelmet jelent. Ebbe a körbe tartozik a helyi önkormányzatoknál dolgozó köztisztviselők közel 40 %-a. A 2017. évi minimálbér mértékének megállapítása kapcsán különösen indokolt a 8 éve változatlan mértékű köztisztviselői illetményalap emelése. Az Önkormányzati Oldal kezdeményezi, hogy bérkorrekciós javaslatát vegye figyelembe a Kormány, készítse elő, és terjessze be a 2017. évi költségvetési törvény módosítására a törvénytervezetet, amely egyrészt tartalmazza az illetményalap megfelelő mértékű emelését és az ebből keletkező forrásigény feladatfinanszírozási rendszerben történő biztosítását az érintett önkormányzatok számára.

3. Az Önkormányzati Oldal jogszabály-módosítást kezdeményez a Kormánynál, hogy a bölcsődei ellátás keretében legyen lehetőség az óvoda épületében bölcsődei csoport elhelyezésére, bölcsődei csoport indítására. A két feladathoz külön intézmények létrehozása szakmai és gazdaságossági szempontok szerint egyaránt indokolatlan. A 600.000 Ft/gyermek/év központi költségvetési támogatás és a kb. 1.100.000 Ft/gyermek/év ellátási költség különbözetének finanszírozása jelenleg is komoly nehézséget okoz a helyi önkormányzatok számára. A kezdeményezett jogszabály-módosítás esetén ugyanolyan szakmai színvonalú ellátás mellett költséghatékonyan biztosítható a feladatellátás.

4. Az Önkormányzati Oldal kezdeményezi a belügyminiszternél valamint a nemzetgazdasági miniszternél a 2017. évi költségvetési törvény önkormányzati fejezetének a megváltoztatását a 2017. január 1-től megemelkedő minimálbér és a garantált bérminimum költséghatásai miatt. A feladatfinanszírozás rendszerét az emelkedés miatt korrigálni kell, hiszen az önkormányzati dolgozók közel 50 %-át érinti a döntés, az ehhez szükséges forrás pedig nem áll rendelkezésre a települési költségvetésekben.

Schmidt Jenő
TÖOSZ elnök,
az ÖNET Önkormányzati Oldalának elnöke

Hirdetés