futarÁtadta a Futár elnevezésű forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert Tarlós István főpolgármester – írja OrientPress Hírügynökség. Ennek keretében a combino villamosokat leszámítva minden felszíni járművön működik utastájékoztató, a köztereken pedig 263 monitort szereltek fel. Ez a megállók öt százalékát érinti, de okos telefonról bárki követheti a járatok közlekedését – közölte Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.

A főpolgármester szerint a FUTÁR „jól reprezentálja, hogy kalandfilmekben szeretjük a kiszámíthatatlanságot, de az életben kevésbé.” Mint elmondta, eddig egy korszerűtlen, esetlegesen működő rádiórendszerrel zajlott a forgalomirányítás. Az új rendszer viszont műholdas felügyelettel vonja ellenőrzés alá a főváros közösségi közlekedését, a diszpécserek hatékonyan be tudnak avatkozni forgalomzavar esetén, s az egyben kényelmes tájékozódási lehetőséget biztosít az utasoknak.

Tarlós beszélt arról is, hogy a rendszert késedelemmel adják át, de a kötbérek nagy részét már a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) érvényesítette, amit a rendszer működésébe fognak forgatni. Mint fogalmazott, „ha nem történik semmi, akkor késedelem sincs”.

A város közterületein 263 utastájékoztató monitort szereltek fel, a vakok és gyengén látók számára pedig távirányítással hangos információt szolgáltatnak a készülékek. Több mint 2200 járműbe építettek műholdas jelzőrendszert, amelynek köszönhetően a megállókról és az átszállási lehetőségekről kapnak információt az utasok. A rendszeren keresztül a BKK a 30 legfontosabb jelzőlámpás csomópontban is képes beavatkozni - ismertette a városvezető. A Futár kiépítése 7 milliárd forintba került.

A diszpécserközpontot Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója mutatta be a sajtónak. Közölte, 32 diszpécser koordinálja a teljes felszíni közlekedést, és ha azt tapasztalják, hogy egy autóbusz nem menetrend szerint közlekedik, beavatkoznak. Ezzel kiküszöbölhető, hogy azonos útvonalon közlekedő járatok szorosan egymás után haladjanak.

Az OrientPress érdeklődésére Vitézy elmondta, a városban elhelyezett 263 monitor összesen a megállók öt százalékát jelenti, vagyis a külső kerületeken nem épült ki a hálózat. Ugyanakkor az okos telefonnal rendelkezők bárhol megnézhetik, merre járnak a buszok – tette hozzá.

Elmondta, a 4-es és 6-os villamosokat leszámítva minden felszíni járművön van utastájékoztató – a combinóknál a szerelvények teljes bekamerázására árnak. A rendszert nem érintik az esetleges járműcserék sem, mivel az érkező, új buszok már eleve kompatibilisek a FUTÁR-ral.

Hirdetés