Hirdetés
2020-tól áttérünk az eredményszemléletű számviteli rendszerre PDF Nyomtatás
2012. március 26. hétfő, 07:02

 

domokos_kosa01Domokos László ÁSZ-elnök és Kósa Lajos mint a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke március 24-én sajtótájékoztatót tartott, hogy beszámoljon az eredményszemléletű információs rendszerre történő áttérésről folyó szakmai konzultáció jelenlegi állásáról, illetve az ÁSZ önkormányzati vagyongazdálkodás ellenőrzéseinek eredményeiről.

A sajtótájékoztatót bevezető prezentációk szerint teljes az egyetértés abban, hogy a mai számviteli rendszer „nem jó”. Sem a vagyon nagyságáról, sem annak időbeli alakulásáról nem nyújt megfelelő információt, a gazdálkodás eredményességét – vagy éppen eredménytelenségét elrejti a pénzforgalmi szemléletű könyvelés. Bár a példák többsége az önkormányzati szektorból érkezett, Kósa Lajos hangsúlyozta, hogy a változtatási igény a teljes államháztartást érinti.

Miről is van szó? A mai szemléletben a bevételeket hasonlítják össze a kiadásokkal. Nincsenek megkülönböztetve a vagyont érintő kiadások a folyó működéstől, egyensúlyba kerülhet a költségvetés akkor is, ha egy hitelből finanszírozott beruházás esetleg már a követező évben jelentős többletköltségeket ró a településre. Egyenértékű az adóbevétel, a kapott támogatás és a vagyonelemek eladásából befolyó bevétel. A kötelezettségvállalások bonyolult rendszere külön nyilvántartásokban szerepel. Az amortizáció, vagyis az eszközök elhasználódása nem jelenik meg a mérlegekben, az eszközök valóságos értékéről kevés az információ. Állandóan változó szakfeladati rendszer próbál csoportokat képezni a kiadásokban, de nincs olyan tevékenység, amelynek teljes körű ráfordítása több napos kutakodás nélkül megállapítható lenne. Vagyis: a mai államszámviteli rendszer nem képes biztosítani a közszolgáltatások jövedelmezőségének megítéléséhez szükséges információkat.

Egy könyvvizsgálói záradék kötelező eleme, hogy megállapítsa: az adott szervezet beszámolója annak vagyonáról, gazdálkodásáról valós képet nyújt. Nos hát itt nem nyújt.

Az ETK Önkormányzati Klub számtalan önkormányzati szakember véleményét is tükröző elemzése az akkori átalakítási javaslatok kapcsán az elmúlt év nyarán ugyanerre a következtetésre jutott. Nem tudjuk, mennyi a kötelezettség, nem tudjuk, mi mibe kerül: a folyamatok értékeléséhez nem áll rendelkezésre elégséges információ. Ennek kapcsán megállapítottuk azt is, hogy ilyen információ-bázison alapuló beavatkozás pénzügyi egyenlege kiszámíthatatlan, és mérhetetlen kockázatokat rejt magában. A kormányzat úgy veszi át például az oktatás részleges finanszírozását, hogy annak méreteiről legfeljebb hozzávetőleges becslései vannak. (Csak csöndben jegyezzük meg, hogy az önkormányzati államtitkárság még csak nem is reagált a Klub szakmai anyagára…)

A sajtótájékoztató elején Kósa Lajos kijelentette: „húsz év rendszerváltásban eltöltött idő után megállapítottuk, hogy a tisztánlátásban sehol sem tartunk”. Plusz-mínusz 20%, hangzott el többször is: bármilyen adathoz hozzárendelhetjük ezt a „pontosító” megjegyzést. Az ÁSZ és az MJVSZ így azon az állásponton van, hogy „az államháztartásban indokolt a pénzforgalmi rendszer problémáit kiküszöbölő eredményszemléletű információs rendszer fokozatos bevezetése”. Kósa Lajos szerint az áttérésre leghamarabb 2020-ban van esély.

Az áttérés nem része az Uniós elvárásoknak. Márt csak azért sem, mert – ahogy Kósa Lajos megemlítette –, a mérési problémák Európa-szerte érvényesek. Hozzánk hasonló pénzforgalmi szemléletű számvitelt alkalmaznak a közszféra területén a tagországok kétharmadában.

Az Állami Számvevőszék elnöke a találkozón ismertette, hogy az ÁSZ 2012-ben is folytatja az önkormányzati kör ellenőrzését, a számvevőszéki munka fókusza a vagyongazdálkodás lesz, és pilot programokkal gyűjtik az információt a számviteli, számbavételi rendszer átalakításához.

A konzultáció folytatódik, remélhetőleg mind több értő szakember bevonásával.

Miskolczi Tamás

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
+1 #7 K.P. 2012-04-06 17:08
Kedves Pénzügyes!
Azért csak részben, mert egyrészt a pénzforgaslmio szemlélet rosszul kezeli a sok éves folyamatokat, a beruházásokat,m ásrészt a szaklfeladati rendszer kezelhetetlenné teszi az adatgyűjtést, a költségfelosztá st. Ha tiszta képet akarnánk ebben a renszerben alkotni a számviteli rendszerben, akkor minden számlát szerződést ezer felé bontva, átfedő folyamatokkal olyan bonyolult rendszert kellene működtetni,hogy nemcsak drága lenne, nemcsak, hogy erre alkalmatlannak tűnik egy átlagos apparátus, hanem bonyolultsága folytán törevényszerűen használhatatlan ul pontatlan is lenne.
Szerintem.
Idézet
 
 
+1 #6 Pénzügyes 2012-03-27 22:54
Kedves K.P.
Teljes mértékben egyetértek Veled, én is ugyanezt mondom. De kíváncsi lennék rá, hogy Te miben nem értesz egyet velem? Kisebb önkormányzatokn ál, intézményeknél még az ún. kamerális elszámolási nyilvántartási rendszert is el tudnám képzelni.
Idézet
 
 
0 #5 K.P. 2012-03-27 14:54
Részben egyetértek a pénügyessel. Nem a számviteli rendszer szabja meg a határokat, hanem annak konkrét megvalósulása. Viszont az előírások gúzsba kötik a könyvelés kezét, a kötelező bontások nem megfelelőek: ha értékelő adatok előállítására alkalmas számlatükröt akarnánk alkalmazni, úgy hogy a kötlező futamokat is megfutjuk, akárhogy "erőszakolhatná nk" a mai rendszert, többszörösére duzzadna a munka, mindenki kontírozna, könyvelne elképesztő társadalmi költségekkel. Szóval ideje váltani. Nem egyszerű munka, de 3-4 év reális lenne.
Idézet
 
 
+1 #4 Pénzügyes 2012-03-26 20:09
Dogoztam az ún., kincstári, kamerális, egyszeres könyvviteli elszámolással, az ún. üzemgazdasági szemléletű kettős könyvviteli, s jelenlegi pénzforgalmi szemléletű kettős könyvviteli nyilvántartássa l is. Mindegyiknek megvolt a maga előnye, hátránya. Egy biztos, abszolút üdvözítő megoldás nincs. Ha valaki akarta mindegyikben rendet tudott tartani, ha nem akarta, úgy össze lehetett, (lehet) zagyválni az adatokat, hogy nem „több napos kutakodás” eredményeként, de csoport szinten, vertikális viszonylatban egyáltalán nem lehet megállapítani azt, hogy mi mibe kerül. DE EZ NEM AZ ALKALMAZOTT SZÁMVITEL-TECHN IKAI MEGOLDÁS HIBÁJA, hanem idézet egy 1996. évben publikált tanulmányból: „a feladatelhatáro lások sok esetben nem egyértelműek; a mérőszámok, nem mindig jellemzik valósághűen az általuk mért tevékenységet, feladatot; nincs kellő összhang, koordináció az ágazati szakmai irányítás, és a pénzügyi irányítás között; nem kellő hatékonyságú, a pénzügyi irányítás; nem kellő hatékonyságú, a számviteli irányítás; nincs megbízható, érdemi továbbképzés; nem kellő hatékonyságú!! inkább egyszerűen nincs, nem megoldott az önkormányzatok ellenőrzése; a pénzügyi adminisztráció, rendkívül bonyolult, nem beszélve az állandóan változó jogszabályi környezetről; a számítógépes rendszerek nem, vagy csak igen jelentős időbeni lemaradással követik a naprakészséget, szinte teszteletlenül kerülnek be napi gyakorlatba; Folyt.köv.
Idézet
 
 
+1 #3 Pénzügyes 2012-03-26 20:08
Folytatás: a pénzügyi apparátus szinte csak adminisztrációr a van kárhoztatva, az érdemi gazdálkodási, tervezési, végrehajtási, ellenőrzési, elemzési munkára nincs idő; a központi információ önkormányzati szinten kezelhetetlen, amennyiben érdemi információhoz kíván az önkormányzat hozzájutni, akkor saját információs rendszert kell kialakítani, működtetni.” A GOND AZ, HOGY EZEK MÉG MA IS AKTUÁLISAK!!!! ILYEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT SEMMILYEN INFORMÁCIÓS RENDSZER NEM MŰKÖDHET MEGBÍZHATÓAN!!! ! Negyven éves tapasztalat alapján mondom, hogy nekem az 1980-as évek elején bevezetett, alkalmazott pénzügyi információs rendszer tetszett a legjobban, amely egyszerre valósította meg a pénzforgalmi, és az üzemgazdasági szemléletet. Messze megelőzte a korát! Kár, hogy az értetlenség miatt nem teljesedhetett ki igazán. A jelenlegi messze a mélyből integet a bányász békának! Tény és való, hogy jó munkához idő kell, azonban 2020 nagyon messze van!!!! Addig nem szabadna vacakolni!
Idézet
 
 
0 #2 Forró Ágnes 2012-03-26 11:41
A mai számviteli rendszer szerintem is rettenetes. Rengeteg felesleges munka, kevés eredménnyel. A könyvvizsgáló fontoskodik egy kicsit, aztán mindig mindent aláír. az ingatlanok furcsa értékbecslések alapján kerülnek a testület elé, eladásra. Ideje áttérni a válallati számvitelhez hasonló, az értékelést is lehetővé tevő rendszerre. Üdvözlöm a kezdeményezést. A TÖOSZ véleltenül vagy szándékosan maradt ki? az elnöke a bankszférából érkezett, biztos lennének ötletei.
Idézet
 
 
0 #1 Ráth György 2012-03-26 09:42
8 év?? Jó munkához idő kell.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Szabályozási Tudsátár

Kiemelt témák hozzászólásai

  • A leírtaktól nagyobb a baj a kistelepüléseke n ahol az adóerő képesség még a 100... Tovább...
  • Tisztelt Államtitkár Úr! Megadóztathatju k-e az önkormányzat közigazgatási terül... Tovább...
  • Á, dehogy fenyegeti pénzügyi csőd az önkormányzatoka t?! A kormány elvonja a tel... Tovább...
  • Az adott településen a helyi önkormányzat, illetve a polgármesteri hivatal a leg... Tovább...
  • ...elég nekünk ez a szorzó. Varga Mihálytól kapott - pár évvel ezelőtti 40.-Ft-o... Tovább...
  • Az 1990-es rendszerváltozá s , a demokrácia egyik alap pillére volt - sajnos már... Tovább...
  • Dolgozik az önkormányzati hivatalokban kb. 30.000. köztisztviselő. Többek között... Tovább...
  • Amennyiben a kormányzat elveszi az önkormányzatokt ól a maradék bevételeket is, ... Tovább...
  • Nem egészen jó az okfejtés. Az önkormányzatok mindent megtettek amit megtehettek... Tovább...
  • A magyar önkormányzatisá g végét jelenti a még megmaradt néhány bevételi forrás ... Tovább...
  • Én azt hallottam, hogy akik már megkapták egész évre (számfejtés), azoknak az em... Tovább...
  • Ez a keret emelés kb. olyan segítség az önkormányzatokn ak, mint amikor azt mond... Tovább...
  • Az elmúlt években megkezdődött - egyébként teljesen elhibázott és értelmetlen - ... Tovább...
  • Miért nem hallani panaszt a kis falvakból? Na vajon miért? Aki ismeri a rendszer... Tovább...
  • A cafeteria keret felemelése nagyon jó ötlet, de az önkormányzatok a 200 ezret s... Tovább...