Hirdetés
Miről szól a vita? Interjú Kara Pállal PDF Nyomtatás
2011. május 16. hétfő, 19:00

 

A leendő járásokkal kapcsolatos konferencián a vita során, illetve az összefoglalóban is levezető elnökként tett néhány megjegyzést a „44 oldalas”-ként emlegetett belügyminisztériumi vitaanyagra. Ez egyetértést vagy inkább elutasítást jelentett?

- Egyiket sem, legalábbis akkor még nem, hiszen az anyaghoz előző napon, késő este jutottam hozzá, nem volt módom már elolvasni, csak átlapoztam. 

Mégis, számomra úgy tűnt, hogy a helyzetelemzéssel nem ért egyet. Rosszul látom?

- Az anyag elejéig, pontosabban az első negyedéig eljutva azt gondolom, hogy vajon mi a célja a szerzőknek egy ilyen elemzés beiktatásával? A jövőt illetően ez sok tényt tartalmaz, túl nagy terjedelmű. Másfelől a tényleges helyzet valós bemutatásához, az okok mélyebb feltárásához szerintem kevés, nem beszélve arról, hogy az önkormányzati rendszer megteremtése óta – még kimondani is sok, de így van – csaknem egy emberöltő telt el. 

Hadd legyek makacs, azt mondja tehát, hogy a helyzetértékelés nem megalapozott?

- Mindezzel azt (is) akarom mondani, hogy az érintettek, az érdeklődők, olvasók egy részének szinte semmit nem mond az anyag néhány olyan sommás, de nem bizonyított, szélesebb körben nem ismert megállapítása, mint például: „a megyei önkormányzat relatív erőtlensége és eszköztelensége”, vagy „a községgé nyilvánítás feltételeként meghatározott 300 fős lakosságszám”, az „átgondolatlan várossá nyilvánítási gyakorlat”, avagy az a kitétel, hogy „a főváros és a kerületek közötti munkamegosztást nem az ésszerűség vezérli”. (Kiragadva ezt az utolsó tételt, azt hiszem jogos a kérdés, hogy akkor micsoda?) De ide sorolható az a kategorikus megállapítás is, hogy „nehezíti a hatékony működést a megyei és a megyei jogú városi önkormányzatok viszonyrendszerének tisztázatlansága is”, sőt azt is ideértem, hogy „4500 képviselő-testületi feladat- és hatáskört határoz meg közel 300 törvény” (vagyis átlagosan tizenötöt), ami irreális, illetve komolytalan. De ugyanez mondható el a „több mint 4000, jegyzők által gyakorolt államigazgatási hatáskör” előfordulásáról is. 

Még mindig nem teljesen világos számomra, hogy ezek a megállapítások miért rosszak?

- Nem erről van szó. Végül is nagy részük többé-kevésbé helytálló. De: így, azaz kellő kifejtés, indokolás, magyarázat nélkül mindez ismét csak egy viszonylag szűk szakmai réteg „titka” marad. Holott, az anyag – ha jól értem – a politika számára készül és egy nagyon súlyos, nagy horderejű döntéskomplexumot kell(ene) megalapoznia: az új helyi önkormányzatokról szóló sarkalatos törvényt – és bizonyára további törvényeket is, legalábbis részben. 

Mondana egy konkrét példát?

- Térjünk vissza a megyékre. Ha írnak erről – márpedig írni kell, hiszen az új alaptörvény félreérthetetlenül nevesíti –, akkor be kellene mutatni, hogyan alakult ki a jelenlegi teljesen visszás, elképesztő rendszer – beleértve azt is, hogy mára már a megyei önkormányzatoknak nincs/alig van valós tulajdona, ugyanakkor adósságuk 100 milliárdos nagyságrendű! Vagyis a téma hosszú távú korrekt és megnyugtató rendezéséhez bizonyosan nem lesz elég törvénybe foglalni azt, hogy a megyei önkormányzatok – mondjuk – kapnak területfejlesztési feladatokat is. Jó, jó, de ezen kívül? És például, hogyan kellene rendezni viszonyukat a megyei jogú városokkal? Egészen biztos, hogy ez nem elsősorban választójogi kérdés. 

Azt hiszem így már inkább érthető az ön álláspontja. Befejezésként: mit gondolna még hozzátenni a helyzetképhez, azaz a vitaanyag első részéhez? Ha úgy tetszik, mit hiányol?

- Lényegében azt, amit aktív koromban is számtalanszor elmondtam, leírtam. Vagyis: a magyar önkormányzatok nem sokkal a megalakulásuk után „mostohagyerekké”, ugyanakkor négyévenként hatalmas politikai csatározások színterévé váltak, többnyire inkább azok hátrányos következményeivel. A győztesek pedig mindent megtettek fokozatos pénzügyi ellehetetlenítésük érdekében. Ennek több részletéről konkrétan szól az anyag, de nem említ legalább két olyan, kiemelkedően negatív tényezőt, amely rendkívül károsan befolyásolta az egész rendszert. Az egyik az önhiki, amely eredeti rendeltetésétől merőben eltérően a különböző kormányok első számú pénzügyi kényszerítő eszközévé nőtte ki magát. A másik az önkormányzatok tulajdonhoz jutásának-juttatásának folyamata, gyakorlata, annak rendkívüli lassúsága, megalapozatlansága. Ez utóbbira – gondoljunk pl. a külterületi földek, a gyógyszertárak, illetőleg a gázközmű-tulajdon rendezésére – minden bizonnyal sokszor visszatér majd az utókor – távolról sem pozitív példaként. Ezek ismerete – de legalább megemlítése – szerintem elengedhetetlen a teljes rendszer „átfogó megújításához” – hogy én is az anyag e számomra szimpatikus, többször használt kitételével éljek.

Köszönöm, folytathatjuk a jövő héten?

- Nagyon szívesen.

Ossza meg a bejegyzést

 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

23ev

               CÉGBEMUTATÓ


 

online

Bejelentkezés

Miért érdemes regisztrálni?

Hírek hozzászólásai

  • 2008 óta nem változott az illetményalap, ilyen szakszervezette l nem i... Tovább...
  • Az önkormányzati dolgozókra vonatkozó illetmény szó szerint gyalázatos... Tovább...
  • Szeretném tudatni országunk vezetésével, hogy ezt a rendkívül bonyolul... Tovább...
  • Tisztelt Önkormányzati Klub. Volna egy kérdésem a vállalkozó háziorvos... Tovább...
  • Nehéz higgadnak maradni elnök úr szavai után, van annak egy diszkrét b... Tovább...
  • 1990-ben létrejött demokratikus államrendszer és közigazgatás célként ... Tovább...
  • Nem működik a kalkulátor...má snál esetleg?:D Tovább...
  • Látványos gesztusra készül a kormányzat, jövőre jelentősen emelni terv... Tovább...
  • Ebből is látszik mennyit hazudik kormányunk! Tovább...
  • Kistelepülésen a béremelés most már több mint 10 éve ÁLOM! Hol vagyunk... Tovább...
  • Az önkormányzati igazgatásban dolgozó köztisztviselők bruttó átlagkere... Tovább...
  • ...ezt a hírportált egyébként kormányunk is olvassa, vagy csak az aláb... Tovább...
  • ...jah! Azt hittem már nekünk (köztisztviselő knek) emelnek már valami... Tovább...
  • És a támogatás felélése, meg a választások után újra BEZÁR a bolt ! Tovább...
  • Tehát pl. egy 15 milliárd Ft közpénzből megépített stadiont odaadunk v... Tovább...