Rendkívüli módon növekedett az óvodapedagógusok adminisztratív terhe, alig marad idő a gyermekekkel való foglalkozásra, ez pedig feszültséget vált ki a dolgozókból - mondta a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke az Inforadio.hu-nak, hozzátéve: súlyos szakemberhiány van kialakulóban.
Elég nehéz a helyzetük egyrészt azért, mert az óraszámuk emelkedett: 32 óra a kötelező óraszámuk, de négy órára értesítésre beoszthatók. Másrészt rendkívüli módon növekedtek az egyéb terheik, például az adminisztrációs terhek is, miután a béremelés következtében részt kell vállalniuk az előmeneteli rendszerben, az ellenőrzési rendszerben, és részt kell vállalniuk az önértékelésben is - ismertette Fábián Katalin. „Azon túl, hogy ez sok adminisztratív terhet jelent, fizikailag is megterheli a kollégákat. Ott tartunk, hogy már alig marad idő a legfontosabb feladatra, a gyerekkel való foglalkozásra" - hangsúlyozta. „Ha ezt összességében átgondoljuk, akkor érthető, hogy feszültek, idegesek, fáradtak a kollégák, és természetesen ennek a következménye az, hogy hibáznak is" - magyarázta. Nem a magas gyereklétszám miatt túlterheltek az óvodapedagógusok - hiszen van, ahol nem magas a gyereklétszám - hanem sokkal inkább az intézményben töltendő idő miatt. Nem tud kikapcsolódni, mert helyettesítenie kell, más óvónőket kell látogatnia, az előmeneteli rendszer miatt portfoliót kell írnia, és adminisztrálnia kell lényegesen több dolgot, mint korábban - részletezte az egyesület elnöke. „Sajnos azt látjuk - és ezt egy felmérés igazolja is -, hogy súlyos óvónőhiány van kibontakozóban. Ebből az következik, hogy tovább romlanak a lehetőségek" - vetítette előre Fábián Katalin. „Természetesen mindenkinek törekednie kell arra, hogy a legjobbat nyújtsa a gyerekek között, de ettől függetlenül a problémák sokasodnak. Biztos vagyok benne, hogy ez a szülőkre is visszahat, hiszen a szülői is joggal várja el azt, hogy a gyerekével teljes intenzitással foglalkozzon a kolléga. Csakhogy erre sokszor nincs már ereje, és ennek következtében sajnos rossz kezd lenni a hangulat, ami pedig árt a gyerekek nevelésének." - fogalmazott a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke. |
Hozzászólások
Magyarul: legyetek már végre csendben, mert elegünk van az elégedetlensége tekből!
A munkaidőbe foglalt torna, kulturált étkezési szünetek, ebéd után csendes pihenő, jó időben friss levegőn tartózkodás, bábszínházak, délutánonként a szülők zsebére szervezett ovibalett, ovinémet, oviangol, ovifoci, ovikarate, ovifurulya ….ilyenkor ki is vigyáz a gyerekekre? Csak nem az, aki a foglalkozásokat tartja? Hányan is maradnak abban az egyébként sem magas létszámú csoportban?
S a reggelik, tízóraik, uzsonnák? Más dolgozó ember a saját adózott jövedelméből szerzi mindezt be. Nem egy óvodában bizony a diplomás óvónő és a dadáknak nincs abból lelkiismereti problémájuk, ha közpénzből esznek egész évben. Elképzelhető, hogy az óvodába nem úgy kell rohanni, hogy előtte beszaladok a pékségbe, s a 180 Ft-os kakaós csigát, a joghurtot, az almát aznapra megveszem?!
A kormány már vért izzad az ötletelésben, hogy hogyan növelje a születendő gyermekek számát. CSOK, napi 3x ingyen étkezés, szünidőben is étkeztetés (ezeket korábban mi saját magunk teremtettük elő!)
Hivatalvezetőként bátorkodtam készíteni egy statisztikát a tavalyi évről: átlagban 73 %-os az óvoda kihasználtsága! Tucatjával vannak olyan napok, ahol egy 18 fős csoportra való gyereksereg hiányzik! Ezzel fordított arányban nőtt a munkaerő! Rövid a memória? 2012-től pedagógiai asszisztens is dolgozik náluk!
S a 32 órás munkahét? Ja, hogy a munkahelyen kell a munkára felkészülni? Ez is baj? És mi még? Januárban már arról dönt a testület, hogy július-augusztu sban 1 hónap 3 napra áll le az óvoda. Melyik törvényben van előírva a leállás? Én nem ismerem. Csodálom, hogy a versenyszférás szülők ezt lázadás nélkül megállják. Ők kapnak 1-2 hetet a munkáltatótól, s nesze, oldd meg 2-3 gyerek felügyeletét, mialatt az óvónéni vigyáz a sajátjára, s strandra jár (helyetted is)?
Nagyon szomorú, hogy ez a véleménye.
Csak egy nap próbálná ki 20-25 fős gyermekcsoport mellett napló vezetés, tervezet írás, önértékelés, tanfelügyelet, minősítés...