Agglomerációs vasútfejlesztés Budapest körül |
![]() |
![]() |
2020. augusztus 18. kedd, 09:30 |
Legutóbb a Budapest – Hatvan elővárosi vasútvonalának átfogó fejlesztésének előrehaladásáról számoltunk be, a végcél, hogy az M3-as autópálya forgalma minél inkább tehermentesítve legyen és hogy egyre többen használják a vasúti közlekedést ezen a vonalon. Azóta Vitézy Dávid két új vasútfejlesztés elindításáról is beszámolt a közösségi oldalán:
Budapest – Lajosmizse vasúti fejlesztés „A Budapest Fejlesztési Központ a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel együttműködésben megkezdi a Budapest - Lajosmizse között a MÁV 142-es számú vasútvonalának teljes körű felújításához szükséges tervek elkészítését." - írja a posztban Vitézy Dávid. A vonal nagy részén 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, a vonatok dízelvontatásúak, a megállók nem akadálymentesek és hiányoznak a parkolók, biciklitárolók. Az elővárosi vasútvonalak közül ez az egyetlen, ami a mai napig nincs villamosítva. Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció településeinek nyújthatna alternatívát az S21-es vonatok gyorsabb, sűrűbb menetrendje, nem mellesleg pedig az M5-ös autópálya és a dél-pesti térség tehermentesítése is elindulhatna. A felújítást követően az eddigihez képest háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám a lajosmizsei vonalon. Ehhez a legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetés szükséges a mai 60 perces helyett. a lajosmizse és budapest közötti sebességet a beépítettségtől függően 80-120 km/órára növelnék, a megállóhelyeket akadálymentesítenék, p+r parkolókat építenének, a vonalat villamosítanák és az üllői útnál a főút, illetve az 50-es villamos vasúti onallal való szintbeli kereszteződését is kiváltanák. a bfk 2022-re készíttetheti el a terveket, fürjes balázs államtitkár felügyeletével, európai uniós támogatás felhasználásával.A vasút közvetlenül segíti a zöld célok elérését és a klímaváltozás kedvezőtlen hatásainak mérséklését. A vonal villamosítása a vasúti ágazaton belül is fontos környezetvédelmi cél. Veresegyház - Vác vonal „A Kormány pénteken megjelent döntése értelmében a BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel együttműködésben új projektbe kezd a Budapest – Veresegyház – Vác (71-es számú) vasútvonal teljes körű felújításának előkészítésére és tervezésére." - írja Vitézy Dávid a pénteki posztjában. A veresegyházi vonalon a pálya leromlott állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/h sebességgel közlekedhetnek, az egyvágányú vonalon - a kevés kitérési lehetőség miatt - óránként csak 1-2 vonat indítható, de még így is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja ezeket. A fejlesztés alapján a szerelvények sebessége 80-100 km/órára nőne, a megállókban és állomásokon akadálymentes peronok lennének és p+r és b+r parkolókat is létessítenének. Vácról Veresegyházon át félóránként, Veresegyháztól pedig 15 percenként indulhatnak majd a vonatok budapestre, Fóttól befelé pedig akár az óránként 6 vonatos infrastruktúra kiépítése is szerepel a tervek között. Két új megálló is lenne: az egyik a marcheggi hídnál, ahol átszállási lehetőség lenne a váci, veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál, a másik pedig Veresegyház közelében, Medveotthon néven. A járatok sűrítésének feltétele a Nyugati pályaudvar és az oda vezető vágányok kapacitásának bővítése is, több elővárosi vonathoz nagyobb fejpályaudvarok szükségesek vagy a zsákutca-szerű működés helyett az átmenő pályaudvari rendszerre való átállás - ezért is foglalkoznak a Duna alatti vasúti alagút vizsgálatával is - szerepel a kiírásban. Az összetett fejlesztéssel számításaik szerint megháromszorozható a vonalat használók száma. Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022-re készíti elő. |