Hirdetés

ETK  22ev Gmail

               CÉGBEMUTATÓ


 

etk szabalyzatok FB200x75

Hirdetés
Ma 2020. szept. 26., szombat, Jusztina napja van. Holnap Adalbert napja lesz.
ETK Önkormányzati Klub regisztráció

Bejelentkezés

Miért érdemes regisztrálni?

Mit kellene? Mit szabad? Mit lehetséges? PDF Nyomtatás
2011. január 11. kedd, 11:00

seres_maria01Seres Mária nyíregyházi családanyát úgy ismerte meg az ország, hogy 2008-ban elindított egy népszavazási kezdeményezést a képviselői költségtérítési rendszer átláthatóságának rendezése érdekében. A „semmiből” jött, és összegyűjtött hatszázezer aláírást. Október óta Mátraverebély község újonnan választott polgármestere.

 

Megismerte már belülről is a világot, amelyet „meg akar váltani”. Mik az első tapasztalatai? A polgármesteri hivatal munkatársainak felkészültsége például elegendő a feladatok ellátásához?

Belülről egészen más ez a világ – de ezzel a véleménnyel nem vagyok egyedül. Más, újonnan választott polgármesterekkel beszélve is azt tapasztalom, hogy mindannyian ugyanazt éljük át. Adva van egy hivatal, a munkatársait nem mi válogattuk össze, nem ismerjük – ugyanakkor velük kell dolgozni. Vagy megkapjuk tőlük az információt vagy nem, vagy segítőkészek, vagy nem. Én senkit nem küldtem el. Nem a szóbeszédre építettem, hanem mindenkinek megadtam a lehetőséget, hogy az új helyzetben is bebizonyítsa, valóban fontos szakember a hivatalban. Mátraverebélyen nekem egyetlen rokonom, régi ismerősöm sincs, így nincsenek lekötelezetteim, és én sem tartozom senkinek szívességgel. Megengedhetem magamnak, hogy ne az érzelmek irányítsanak, hanem a racionalitás. Ez a település érdeke is. A döntést viszont nem hamarkodom el: felkértem két külső személyt a hivatal teljes átvilágítására. Mindketten ellenszolgáltatás nélkül vállalták. Egyikük igazságügyi szakértő, könyvvizsgáló, a másiknak pedig gazdasági és közigazgatási tapasztalata van. Az átvilágítás eredményéről tájékoztatják a testületet, és ezt követően hozhatunk olyan döntéseket, melyek a jövőbeni hatékony munka zálogai lehetnek.

És az önkormányzati testületi tagok, képviselők megfelelően fel vannak készülve az önkormányzati munkára?

Én a szerencsés polgármesterek közé tartozom, hisz úgy hozta a sors, hogy élvezem a többség bizalmát. Óriási többletteher lehet, ha nem az együttműködési szándékot érzékeli az ember, hanem kötözködést, ellenségeskedést. Az is szerencsés, hogy nálunk a hat képviselőből négynek nem új a feladat, az alpolgármesterünk pedig a hivatal dolgozója volt tizenhat éven át. Vagyis lényegében rajtam kívül egy „kezdő” van. Igyekszem mindenkinek személyre szabott feladatokat adni, mert egyedül képtelenség mindent megoldani. Érezniük kell a közös felelősséget, és nem csak tőlem várni az ötleteket és megoldásokat.

Alkalmaz tudatosan másutt, másoknál már jól bevált gyakorlatot, tapasztalatot?

A közös munkát nagyban segítené, ha a képviselőkkel együtt el tudnánk jutni olyan településekre, ahol számunkra is használható ötleteket leshetünk el. Mások sikeréből a legkönnyebb tanulni.

Milyen jellegű oktatást, képzést tartana fontosnak, netán elengedhetetlennek a jó munkához? Van erre igény és anyagi fedezet?

Magam ellen beszélek, de nyugodtan ki merem jelenteni: törvényi feltételeket kellene szabni ahhoz, hogy ki indulhasson polgármesterként. Vagy képviselőtestületi „előélethez” kötném, vagy csak olyanoknak engedném meg, hogy ezt a felelősséget elvállalhassák, akik sikerrel elvégeztek egy kötelező jellegű képzést. Nem szabad szerencselovagokat engedni egy ilyen pozícióba. Itt nem szabad hibázni! Elég egyetlen rossz pénzügyi döntés, egy tájékozatlanságból eredő hiba, egy elszalasztott lehetőség, és hatalmas károkat okozott az illető. Még gépkocsit sem vezethet akárki – hát akkor települést…?! Azt gondolom, három kérdés mentén lehet kijelölni a siker útját, ezeket naponta, akár többször is fel kell tenni. Az első: mit kellene? A kampány során még csak erre kellett koncentrálni. A második: mit szabad? Nélkülözhetetlen a törvényi háttér ismerete – itt van komoly szerepe a képzésnek, a tájékoztatóknak. A harmadik kérdés pedig: mit lehetséges? Figyelemmel kell kísérni a napi híreket, és ha lehet egy lépéssel a többiek előtt kell haladni.

Álma és talán programjának gerince az önellátó-önfenntartó falu. Változatlanul bízik a modell megvalósításában?

Az önellátó-önfenntartó modellben változatlanul hiszek, de állami szinten jelenleg nem támogatják a gazdálkodó településirányítási módszert. A 90-es években voltak ilyen jellegű kezdeményezések, aztán túl kockázatosnak ítélték, és ebből lett ez a lassan kezelhetetlen helyzet, hogy az önkormányzatok tökéletesen kiszolgáltatott helyzetbe kerültek. Húsz év alatt eladták piacképes tulajdonaikat, felélték a tartalékokat, és már nincs mivel tömködni az állami támogatás és a tényleges működési költségek közötti lyukat. Nincsenek látnoki képességeim, de egyetértek azokkal, akik szerint a jövő egyféleképpen képzelhető el: a kisebb közösségeknek önfenntartásra kell berendezkedniük. Egyáltalán nem mindegy, hogy ez kényszer hatására következik be, vagy gazdasági szemléletváltás eredményeként. A magyar falvaknak történelmi múltja volt, és jövője lehet az önfenntartó, önellátó ökológiai gazdálkodás.

Ez a téma bizonyára megérne egy hosszabb beszélgetést. Maradjunk most kisebb távlatoknál: milyen típusú és mekkora volumenű pályázatokat vár az év első felében? Vannak kész projektötleteik?

Ötlet nagyon sok van, kérdés, hogy a lehetőségeink mit engednek meg. Tapasztalom, hogy a pályázgatásosdiból kezdenek kiábrándulni a polgármesterek. Nem egy olyan településről tudok, ahol két-három sikeres pályázatot követően csődhelyzetbe került az önkormányzat, mert a pályázati pénzek fél- vagy egyéves csúszással érkeznek. Mátraverebélyen is van szerencsém megtapasztalni, milyen az, amikor az önkormányzat a saját erőt teljesítve várja, hogy végre a forrás is beinduljon, de mégse. A számlák meg csak gyűlnek. A pályázatíró cégek persze minden szép és jót ígérnek – de a valóság egészen más. Mátraverebély-Szentkút különben Nógrád megye kiemelt turisztikai központja, marketing nélkül is évente kétszázezren jönnek el Szentkútra – elsősorban persze a búcsúkra. Evidens, hogy turisztikai fejlesztésekben gondolkodunk. De az Új Magyarország Fejlesztési Terv előírása szerint turisztikai témákban nem pályázhatnak önkormányzatok.

A közfoglalkoztatás rendszerének megváltozása mennyire érinti Mátraverebélyt?

Eddig sok tevékenységet meg tudtunk oldani a közmunkásokkal, viszont a régi és az új rendszer közötti váltás időszakában, vagyis január-februárban egy-két fővel számolhatunk csak. Eddig közel negyven emberünk volt. Januártól szigorodnak a feltételek, de ez érthető: az állam jogos elvárása, hogy a közös kasszából kifizetett forintokért ne csak a lapátot támasszák. Üdvözlendő új elem, hogy a saját lakókörnyezet rendben tartása alapfeltétele legyen a jogosultságnak. Az más kérdés, hogy ezt ki és hogyan tudja majd ellenőrizni. A kormányzat jelentősen lecsökkentette a közmunkára szánt összeget, ugyanakkor például Nógrádban, ahol nyoma sincs gazdaságélénkülésnek, a legális pénzszerzés sokak számára szinte csak a közmunkára korlátozódik. Ha kevesebb embert rövidebb időre tudunk csak bevenni a rendszerbe, ezzel egyidejűleg nőni fog a bűnözési arány, hisz a megélhetés költségei tovább emelkednek.

Ketyeg a „kötvénybomba” Mátraverebélyen is? Bocsátott ki kötvényt a település?

Semmivel nem ösztönözték az önkormányzatokat, hogy saját bevételeik legyenek. Annak az időnek vége, amikor kívülről várhattuk a segítséget. Tudomásul kell venni, hogy a saját problémáinkat saját magunknak kell megoldanunk. Verebélynek nincs kötvénye, van viszont víziközmű-kezességvállalás, aminek már a kamatterhei is jelentősek.

Ha egyetlen kérdést tehetne fel, kitől és mit kérdezne? Milyen válasszal lenne elégedett?

A mai Magyarország területén a jelenleg megművelhető földterületen mintegy 50 millió ember ellátására elegendő élelmiszert lehetne megtermelni. Ehhez képest a magyar népesség élelmiszer-szükségletének egyre nagyobb hányada importból származik. Meddig hagyják ezt az illetékesek? Tagjai vagyunk egy nagyobb közösségnek, de az ország érdekeit mindenek elé kellene helyezni.

Mit vár a 2011-es évtől?

Önkormányzati vonalon azt várom, hogy az októberben megválasztott 1008 új polgármester közül minél többen be tudják lendíteni a saját településüket. Bízom benne, hogy a nehéz élethelyzetben lévők türelme kitart, és meg tudjuk mutatni, hogy vannak tartalékok, vannak lehetőségek ebben az országban.

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
-3 #15 Helyi 2011-03-09 17:10
Nincs rokon a Seres Máriának Mátraverebélybe n? Nem is kell ahhoz, hogy a saját embereit alkalmazza az önkormányzatnál oly módon, hogy még az albérletét is fizeti. Az igaz, hogy a FÉRJ nem rokon, akit alpolgármestern ek neveztetett ki. Nem semmi!!!
Idézet
 
 
+2 #14 Érdeklődő 2011-01-18 17:06
Kisebb településeken, különösen a községekben a költségvetés kb.80%-a munkabér. A leépítés kivételével ezzel mit tud kezdeni Seres Mária modellje?
Idézet
 
 
0 #13 Halmosi 2011-01-18 11:10
A nyilatkozat szerint semmivel nem ösztönözték az önkormányzatoka t, hogy legyenek saját bevételeik. Ez persze így nem igaz, hiszen az elmúlt húsz évben nagyon sok helyi fejlesztés nem kis mértékben a saját bevételnek köszönhetően jött létre. De az igaz, hogy növelésük vagy akár megtartásuk, azaz szinten tartásuk is egyre nehezebb. Lehet, hogy Mátraverebély földrajzilag jó helyen fekszik, átmegy rajta egy jelentős közlekedési út, és szerencsés módon sok látogatót vonz a kegyhely is. A legtöbb községnek azonban közelítően nincsenek ilyen adottságai, vagy lehetőségei. Mit lehet a modell szerint kezdeni ott a munkanélküliség gel - figyelemmel arra, hogy a helyiek minden bizonnyal a csökkentés vagy megszüntetés érdekében már eddig is mindent megtettek.
Idézet
 
 
+3 #12 Dr. Herczeg Iván 2011-01-17 20:19
A büntető eljárás alá vontak többsége felsőfokú végzettségű, sőt némelyik jogász. Bőven indulhatnának tehát polgármesterkén t. Mi azonban a valós helyzet? Amint látjuk, egy köztiszteletben álló ügyvéd adott esetben szívfájdalom nélkül elkölti saját céljaira az önkormányzat pénzét is. Pestiesen: ez már valóban nem semmi! Ehhez képest csínján kellene bánni a polgármester választáshoz szükséges esetleges feltételek kialakításával.
Idézet
 
 
-1 #11 Újkígyós 2011-01-17 18:17
http://ujkigyos.lap.hu
Idézet
 
 
+5 #10 Thiry Gabriella 2011-01-17 17:50
Úgy tudom, hogy van általános iskolájuk. Miután a normatív állami támogatás a költségek legfeljebb hatvan százalékát fedezi, a polgármester asszony modelljében honnan teremtik elő a különbözetet. A kérdésem egyébként valamennyi intézmény működtetésére vonatkozik.
Idézet
 
 
-2 #9 pénzügyi osztály 2011-01-17 16:59
Attól még, hogy valaki új polgármester, bőven lehet szerencselovag, akkor is, ha korábban képviselő volt, vagy ha részt vett bármiféle képzésen vagy továbbképzésen. A szakmai tudás és a jellemtelenség vagy a bűnözési hajlam – mint látjuk – jól megférnek
Idézet
 
 
-1 #8 Dr.Réti Péter 2011-01-13 19:36
A három kérdés feltétele igen jól hangzik, de nemigen tudtam átfordítani például a mi földhözragadt napi gyakorlatunkra. Arra még ugyanis lehet válaszolni, hogy mit kellene tennünk, de azt már nagyon erőltetettnek érzem, hogy mit szabad és mi lehetséges. Való igaz, hogy a jogszabályok ismerete fontos, de ez minden kérdésnél igaz, azt pedig, hogy mit lehetséges, tessék elhinni, hogy a legtöbb magyar településen az elmúlt ciklusokban már számtalanszor végigrágtuk, megvitattuk, átveszekedtük, a legtöbbször minden oldalról mindenféle nézőpontból. Nehezen tudom értelmezni azt is, hogy a valóságban mit segítenek ebben a napi hírek
Idézet
 
 
+3 #7 polgi 2011-01-13 08:40
Jó néhány évig voltam polgármester és nagy érdeklődéssel olvastam a kolléganő nyilatkozatait. Sok mindenben egyetértek vele, mondhatnám, hogy igaza van. Jó dolog az is, hogy átvilágíttatja az apparátust, remélhetőleg olyan személyekkel, akik nemcsak elméleti emberek, hanem ismerik a valóságot, a községi munkát. Az is igaz, hogy nagy szerencse, ha a polgármesternek minősített többségű támogatása van a testületben. Azt viszont nagyon át kellene gondolni, hogy milyen feltételeket lehetne vagy kellene előírni a polgármester indulásához. Nem hiszem, hogy ez ilyen egyszerűen elintézhető lenne.
Idézet
 
 
+1 #6 községii jegyző 2011-01-12 21:32
Az önellátó-önfenn tartó falu programjának ismertetése még a riporter szerint is megérne egy hosszabb beszélgetést. Egyetértek, hiszen a cikkből igen lényeges kérdések nem derülnek ki. Hogy csak kettőt említsek: mit ért a Polgármester asszony a kisebb közösségek önfenntartása alatt? Hogyan értelmezhető ez a szétaprózott magyar önkormányzati rendszerre, egyáltalán mitől önellátó, illetve önfenntartó egy falu? Csak az élelmiszerterme lésnek van ebben szerepe?
A másik kérdés, a modell hogyan illeszthető be a jelenlegi önkormányzati hatáskör- és feladati rendszerbe, illetve az állami finanszírozásba ?
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Szabályozási Tudsátár

online

Hirdetés