Hirdetés
Hirdetés
Ma 2022. júl. 03., vasárnap, Kornél és Soma napja van. Holnap Ulrik napja lesz.

Tart már az egyeztetés az új önkormányzati rendszerről PDF Nyomtatás
2011. március 21. hétfő, 09:00

gulyas_gergely01Egy évet szán a kormány arra, hogy minden kérdésre kiterjedően egyeztethessen az önkormányzati rendszer átalakításának módjáról. A kereteket fogja meghatározni az új alkotmány, az állami és önkormányzati feladatok megosztását és a finanszírozását pedig az új önkormányzati törvény.

 

Az új alkotmány az önkormányzati rendszer kereteit határozza majd meg, azaz rögzíti, hogy a településeknek joguk van társulás formájában vagy önállóan önkormányzatot működtetni, amely fölött a kormányhivatalok gyakorolják a felügyeletet, valamint meghatározza, hogy az utóbbiak beleegyezésével az előbbiek kötelezettségeket is vállalhatnak – mondta Gulyás Gergely (Fidesz), az alkotmány-előkészítő bizottság alelnöke a Vasárnapi újságnak.

Az állami és önkormányzati feladatok megosztását és a finanszírozását ezután az új önkormányzati törvény határozza majd meg – egyéb törvényekkel együtt. Gulyás Gergely szerint az új törvény egyik legfontosabb feladata egységes mérce megteremtése, amelyet minden érintett elfogad. Így egyetértenek vele azok a települések is, amelyek mostani kivételezett helyzetüket a változásokat követően elveszítik, míg más települések jobb helyzetbe kerülnek.

A közigazgatási felső szint átalakítása már megtörtént, a járásokat 2013 elejétől vezeti be a kormány. Az önkormányzati törvény módosítását pedig ez év végére zárja le a kabinet. Lóránt Zoltán, az Állami Számvevőszék nyugalmazott főigazgatója szerint azonban nem jó ez az ütemezés. Úgy fogalmazott, addig, amíg nem dől el, mely feladatokat mely közigazgatási szinten kell elvégezni, az önkormányzati szférában „nem lesz rend”.

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium államtitkára, Rétvári Bence szerint a járás az államhatalom polgárokhoz legközelebb eső szintje lesz. A vármegyei és járási kormányhivatal pedig a kormány programjait hívatatott végrehajtani. Így például nagy egészségügyi szűrőprogramok, nagy beruházások támogatása vagy közmunkaprogramok, kormányprogramok gyakorlatban történő vizsgálata lehet a feladata. Ez a rendszer azt a jelenlegi rossz gyakorlatot szeretné kiküszöbölni, amelyben az állami akarat, a stratégiai programok nem jutottak el az egyes településen élő emberekhez.

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
0 #8 Fóti László 2011-03-29 15:52
Dr. Riedl úr hozzászólása mélyen elgondolkodtato tt, amikor a feladat- és pénz átcsoportosítás t kivetíti az oktatási feladatokra. Azt írja, biztos benne, hogy elvonják majd a különbözetet, hiszen a kormány is kevesebbet akar majd erre a célra költeni, vagyis írja, „az iskolával együtt mehet az iparűzési adó (egy része).” Így azután a települések közötti különbségek tovább nőnének. Ez valószínűleg így is lesz és minden bizonnyal nemcsak az oktatási ágazatban. Vagyis a legtöbb helyen ennek a logikának az alapján el fognak tűnni a helyi adók, esetleg az ún. saját bevételek is.
A hitelfelvételt pedig – mint megtudtuk – az állam, talán éppen az illetékes megyei szerve fogja engedélyezni. A dolog követhető, de a kérdés az, hogy önkormányzat helyett hogy fogják hívni majd ezt az új rendszert?
Idézet
 
 
-1 #7 olvasó 2011-03-29 14:58
Csatlakozva a Jövendőmondóhoz , végül is legyünk következetesek: semmi szükség nincs nemhogy jegyzőre, de polgármesterekr e sem. Akkor pedig miért kellene képviselő-testü let? Óriási!!!
Idézet
 
 
+1 #6 Dr. Lápos T. 2011-03-29 14:54
Mindenki egyetért azzal – legalábbis látszólag –, hogy az önkormányzati feladatok felülvizsgálatá nál a feladat megosztásból, illetve elosztásból kellene kiindulni. Ez borzasztóan jól hangzik, de most már szeretnék egy olyan reális, igazán megalapozott véleményt is hallani vagy olvasni, amely ezt konkrét tartalommal töltené meg. Eddig ebben a körben – bizonyos nagy budapesti kórházak visszaállamosít ásán kívül – csak az alsó és középfokú oktatással kapcsolatban lehetett hallani ilyesmit. Ezeket nem akarom minősíteni, de remélem, hogy sokkal komolyabb, jobban előkészített, számos konkrétumot tartalmazó kormányzati álláspont fog végre napvilágot látni.
Idézet
 
 
-5 #5 Jövendőmondó 2011-03-23 14:31
Minden adót központosítani kell! Nem szabad a pazarló önkormányzatokr a bízni, mert idáig is eltapsolták. A hivatalokból meg szélnek kell ereszteni a sok ingyenélő csókost.
Idézet
 
 
-3 #4 Pénzügyes 2011-03-22 17:13
Kezd világosodni! Ha jól értelmezem az alkotmánytervez etet! Most már törvényjavaslat a a T/2627 szám alatt. A 15. Cikk. (2) bekezdés szerint: Vannak a központi közigazgatási szintek a minisztériumok stb. illetve területi közigazgatási szintjei: vármegyei hivatalok, és lesznek a járási hivatalok. Az „F. cikk (2) Magyarország területe vármegyékre, városokra, községekre tagozódik.” E hely illetve a 31. Cikk. (1) bekezdés szerint lesznek: Megyei, Városi, és Községi önkormányzatok, s a 33. Cikk. (3) bekezdés szerint lesz az önkormányzati közigazgatási szint: Megyei, Városi, és Községi önkormányzati hivatalok. Itt természetesen nem lesz hierarchia! A „34. Cikk (4) A Kormány a fővárosi és vármegyei kormányhivatalo k útján biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét.” (A róka mégsem fogj meg a csukát, a csuka pedig a rókát - lásd Járás – újratöltve?)
Idézet
 
 
-2 #3 Pénzügyes 2011-03-22 17:08
Ezen elvek mellett már el lehet kezdeni a feladatok elosztását, célszerűen, tudatosan, rendszer szemléletben, politikamentese n. De ez még csak a közigazgatás, bár ez, azaz az Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége szakfeladat 2004-2009 között, az éves költségvetési kiadások 11,39%, illetve 13,99%-át tette ki, és progresszíven növekedett! (Forrás: Államkincstár.) Ez azért nem semmi (úgy Pestiesen szólva). Lényegesen kisebb arányra gondoltam! Nem véletlenül „sírtak” az önkormányzatok! ? A hiányzó hányad az önkormányzatok által nyújtott közszolgáltatás ok fedezetére szolgált. Csatlakozom Lóránt Zoltán Úr azon véleményéhez, hogy először a feladatok elosztásában kell rendet teremteni. Utána jöhet a finanszírozás, amihez "Az önkormányzatok feladatarányos finanszírozása" témakörben megjelent tanulmányban felkínáltam egy módszert. Szerintem a települések funkció szerinti csoportosítás indokolt, a demográfiai adatok figyelése a jövő megítélése miatt jelentős.
Idézet
 
 
+2 #2 Réti Péter 2011-03-22 14:15
Hiába az egységes mérce, ha nem egységesek az adottságok. Tehát sok szempontból áll össze, ki lesz nyertese, vesztese változásoknak. Korábban az ilyen helyzetek tág teret biztosítottak az alkuknak, helyezkedésekne k. Kiváncsi vagyok, most hogy lesz. Mert, hogy próbálkozás lesz, az biztos.
Idézet
 
 
+7 #1 Dr. Riedl István 2011-03-22 12:18
A szolgáltatások átcsoportosítás a egy rendszert bolygat meg, érdemes lesz alaposan átgondolni. Nézzük az iskolákat. Ha oktatási feladatot vesz át az állam, akkor megszűnik az erre eső normatíva, viszont az eddig sem fedezte a költségeket. Biztos vagyok benne, hogy elvonják a különbözetet, de legalább egy részét, hiszen a kormány nem többet akar költeni, hanem éppenséggel kevesebbet. Az iskolával együtt mehet tehát az iparűzési adó (egy része). Ez ugye minden települést máshogy érintene, a különbségek tovább nőnének. És a pénzügyeknél maradva: mi lesz a kapcsolódó hitelekkel? Azt is viszi az állam? Az ugye izgalmas lenne, hogy a helyi oktatásból esetleg az épület, meg a hitelek törlesztése maradna az önkormányzatnál ...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

23ev

               CÉGBEMUTATÓ


 

online

Bejelentkezés

Miért érdemes regisztrálni?