Hirdetés

girdmario

Hirdetés
Ma 2022. okt. 01., szombat, Malvin napja van. Holnap Petra napja lesz.

Mihez kezd az önkormányzati rendszer a kistelepülésekkel? PDF Nyomtatás
2011. március 09. szerda, 12:00

faluHa a kistelepülési önkormányzatok drasztikus összevonásáról születne döntés, az nem lenne egyedülálló régiónkban. Ausztriában és Szlovákiában is felmerültek hasonló ötletek. A szlovákiai terv ellenzői épp a magyar pártok voltak, Ausztriában még az is felvetődött, hogy tízezer lakosnál húzzák meg az önkormányzatiság minimumát.

 

„Drasztikusan centralizálni” kell a kistelepülések önkormányzatait – idézi a vg.hu a Széll Kálmán Terv angol nyelvű változatát. Hogy ez a feladatkörök megnyirbálását jelenti-e, vagy akár azt is, hogy a legkisebb települések önkormányzatait összevonnák, egyelőre nincs tisztázva. Korábban mindkét megoldás szóba került.

A rendszer egységesítésének fontos lépése lesz, ha 2013-tól megszületnek a járások. Addig is a mintegy 3200 települési önkormányzat működését biztosítani kell, közben pedig a feladatok áttekintésénél fontos szerepet kell szánni a finanszírozhatóságnak – mondta el Dancsó József, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetségének elnöke.

Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkára úgy véli: meg kell egyezni, mi minősül önkormányzati minimumnak. Nem húzna túl szigorú határt az önkormányzatiság követelményeinél: szerinte, ha egy község külső segítség nélkül meg tud szervezni egy helyi választást, akkor már maradhat önálló. Kiemelte: csupán a lakosságszám alapján nem lenne szabad megszüntetni az önállóságot.

Tállai András államtitkár erről a kérdésről korábban úgy fogalmazott: a kisebb lélekszámú településeket akár választott elöljárók is vezethetnék, képviselő-testület vagy bizottságok nélkül.

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
+2 #9 DSD 2011-05-12 13:39
Idézet - Pénzügyes:
Vannak olyan városiak, akik nem hogy faluba, hanem tanyákba költöznek, és jól érzik magukat!
Igen, csak az, hogy jól érzik magukat, azért van, mert még van ott orvos, hivatal, bolt, templom, iskola. De ha majd a kertjeiket nem művelő és közbiztonságila g is egyre nagyobb kockázatot jelentő beköltöző lumpenek veszik meg az elköltözők elértéktelenedő házait, s nem lesz érdemes gyümölcsöt termelni,ha orvos, rendőr csak a szomszéd faluban lesz, vagy csak hetente egyszer jön ki,ha már az egy vegyesbolt is bezár fizetőképesség hiányában vagy nagyon drága,ha muszáj menni, mert helyben se szórakozási, se ügyintézési, se vásárlási lehetőség, de a nyugdíjas már nem tud vezetni, buszjárat meg nincs 10 percenként csak naponta kettő, s messze kell gyalogolni a megállóig a bekötőút elejére, mert a faluba nem jár be a busz,ha látja, hogy a templom, a focipálya és az egykori iskola udvarát odajárók híján felveri a gaz, akkor már nem érzi jól magát.
Idézet
 
 
+2 #8 DSD 2011-05-12 13:16
Idézet - Tarján Lászlóné:
Azt gondolom, igenis nagyon komoly gond lenne, ha megpróbálnák drasztikusan visszavonni a kistelepülések önkormányzatait.


Sajnos a gond így is megvan, mindez a halott (nem oroszlán, mert azt élni hagyják)kiskuty a rugdosása.
Megint arról folyik a szó, hogy mit kell elvenni vagy sem a kis településektől. Arról nincs szó, hogy ez nem lesz, de....
Nem téma, hogy mit kapnak ők azért, hogy legyen munkahely, hogy a település ne öregedjen el, hogy a fiatalok helyben maradjanak, hogy a közszolgáltatás ok színvonala valóban emelkedjen, s ezáltal megmaradjon a népességmegtart ó erő, megmaradjon, nőjön az életminőség.
Csak az a cél, hogy az ország gazdasági állapota javuljon, s ennek a kistelepülésen eddig nyújtott szolgáltatások az akadályai. S ez politikai oldalaktól függetlenül így van, magunk maradtunk.
Idézet
 
 
+2 #7 DSD 2011-05-12 13:07
Idézet - Pénzügyes:
Ha az emberek tisztességgel meg tudnak élni a lakóhelyükön, elérhető közelségben, időben megkapják a minőségi önkormányzati, közigazgatási szolgáltatásokat nem érdekli őket, hogy azt milyen, községi, járási, stb. szinten kapják meg.


Nem értek egyet.Igen is számít, hogy elsétál a gyerekem az óvodába, vagy buszra kell tennem. Hogy az iskolás gyerekem ott tud-e maradni délután szakkörre, zeneiskolára vagy nem, mert már nincs buszjárat. Hogy bemegyek Marikához/Jolik ához/Sanyihoz/F erihez elrendezni a gépjárműadóm kérdését gyorsan beugorva a hivatalba, aki megteszi azt is, hogy hazabiciklizve beadja nekem a csekket, vagy szabadságot kell kivennem, autóba ülnöm, sorszámot húznom, félórát várnom, s utána megbeszélnem. Ja, s előtte telefonon leegyeztetni, hogy tudnak-e fogadni aznap. Mert ez sok helyen így megy a "színvonalas és ügyfélbarát" városi ügyintézésnél. Bizony, ez is a minőség része, amit messziről nem tudnak pótolni.
Idézet
 
 
+3 #6 Dunamenti kis falu 2011-03-24 14:07
Az 1970-es években kis falumat egy nagyobb településhez csatolták közös tanácsba. Voltak ugyan képviselőink a nagyban, de szavuk semmi, a faluban fejlesztgés semmi, mert minden pénz kellett a nagynak, mi meg maradtunk a régi, nyomorult szinten. Ma nálunk a foglalkoztató - az egy-két vállalkozót kivéve - az önkormányzat (illetve csak volt a megszüntetett közmunka miatt)a hivatalában, az iskolában és az óvodában. Az elmúlt 20 évben volt fejlődés is, lett telefon, víz- és csatornahálózat , belvízelvezetés , épültek utak. Munkalehetőség azonban semmi, az életrevalóbb fiatalok az iskola után azonnal felkötik az utilaput. A falu lassan öregszik,így SZJA és adóbevétele sem nagyon van. Én a korábbi tapasztalatok miatt mégis az önállóság mellett voksolok, mert összevonva minden intézményt megszüntetnének és kihalna a falu. Az egy, pártos elöljáróból előbb-utóbb a központi település bábja, vagy helyben kiskirály lenne. Én nem azt akarom, hogy felettem uralkodjanak, hanem értünk dolgozzanak.
Idézet
 
 
+2 #5 Tarján Lászlóné 2011-03-17 18:52
Azt gondolom, igenis nagyon komoly gond lenne, ha megpróbálnák drasztikusan visszavonni a kistelepülések önkormányzatait . Így idézik a Széll Kálmán terv angol nyelvű változatát, azzal, hogy „drasztikusan centralizálni kell” – az állítólagos angol nyelvű változat szerint. Én ugyan a magyar nyelvű változatot sem ismerem, de biztos vagyok benne, hogy ez nem lehet így, mert ez egy nagyon rossz elképzelés. Ez lenne az igazi falu, sőt vidékrombolás. Az új elképzelések azonban bizakodásra adnak okot.
Idézet
 
 
+4 #4 Réti Péter 2011-03-16 13:15
Jó néhányszor tapasztaltuk már, hogy összevonják az önkormányzati problémákat a közigazgatási témákkal. Fogalmam sincs, hogy a járások esetleges 2013-tól történő „megszületése” milyen rendszer egységesítéséne k lesz a fontos lépése. A közölt vélemény szerint 2013-ig is a feladatok áttekintésénél fontos szerepet kell szánni a finanszírozható ságnak – mondja a Kisvárosok Országos Érdekszövetségé nek elnöke. Vajon mire gondolhat és azt már csak halkan kérdezem, hogy miért ő foglalkozik a községekkel. Azoknak nincs semmiféle érdekképviselet e az országban?
Idézet
 
 
+5 #3 Dr. Riedl István 2011-03-10 07:46
Nyilvánvaló, hogy van mit centralizálni. De csak hozzáértő módon, a feladatok elvégzésének helyét és finanszírozóját jól kijelölve. A konkrétumok teljes hiánya rossz jel. A kisebb ellenállás a kistelepülések, de az ott lakók életét felboríthatja egy durva átrendezés. A nagyobb települések vezetői között pedig sok a FIDESZ-es képviselő, itt pedig a hatékonytalan kompromisszumok okozhatnak problémát.
Idézet
 
 
+5 #2 Pénzügyes 2011-03-09 16:26
Községben születtem - ott kezdtem a pénzügyi munkát 1971-ben. Eljöttem (-ünk) mert hívtak, s vitt az önmegvalósítás kényszere. És itt kezdődik a kistelepülések kálváriája. Az embereknek elsődlegesen munkalehetőség kell, elérhető közelségben! Lehet Isten tudja milyen magas színvonalú közigazgatási, önkormányzati szolgáltatást nyújtani helyben, a lakosok, főként a fiatalok megélhetés, perspektíva hiányában elvándorolnak, mint ahogy tettem én is. Most, hogy nyugállományba kerülünk, visszatérünk egy faluba, nem köt a megélhetés kényszere! Vannak olyan városiak, akik nem hogy faluba, hanem tanyákba költöznek, és jól érzik magukat! Ha az emberek tisztességgel meg tudnak élni a lakóhelyükön, elérhető közelségben, időben megkapják a minőségi önkormányzati, közigazgatási szolgáltatásoka t nem érdekli őket, hogy azt milyen, községi, járási, stb. szinten kapják meg. A pénz kevés, a változás indokolt, érdekképviselet kell! Jó lenne összefüggéseibe n ismerni az elképzeléseket. Hol lehet megismerni?
Idézet
 
 
+18 #1 Erdei Lászlóné 2011-03-09 15:06
Úgy látom, mire eldöntik, mi legyen a kis településen élők SORSA, addigra a központi pénzügyi "finanszírozáss al" úgyis kénytelenek lesznek felszámnolni önmagukat. Szinte senkit nem érdekel parlamanti szinten két-háromszáz szavazat, s így az sem,hogy még mindig vannak szinte teljesen közmű nélküli települések, és itt is élni kell!!!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

alapnet2

24

               CÉGBEMUTATÓ


 

Bejelentkezés

Miért érdemes regisztrálni?