Hirdetés
Helyi adók kivetésének lehetőségéről tárgyal a főváros közgyűlése PDF Nyomtatás E-mail
2011. április 27. szerda, 09:00

 

tarlos_istvan02Öt új adónem bevezetését tervezi és vizsgálja Budapest vezetése, a dugódíj mellett tűzoltási járulékot és vigalmi adót is kivetnének. A gazdasági programról a közgyűlés várhatóan szerdai ülésén dönt. A főpolgármester ezzel együtt is tart attól, hogy városát „borzasztó károk érhetik”, Budapest akár csődbe is mehet, ha nem kap mihamarabb intenzív támogatást.

A helyi adók kivetésének gazdaságfilozófiai alapja az, hogy ha egy gazdasági szereplőnek vagy a lakosság bizonyos csoportjának kifejezetten a főváros pénzéből létrehozott és működtetett szolgáltatásból, adottságból származik valamilyen különleges előnye, ebből az előnyből Budapestnek is részesednie kell, derül ki a Budapest.hu portálon közzétett Gazdasági program 2011-2014. című dokumentum szövegéből. Tarlós István főpolgármester, a „Gazdasági program a 2011-2014. évi választási ciklusra” címet viselő napirendi pont előterjesztője szerint a szóba jöhető új adónemek között szerepel az úthasználati adó, amelynek bevezetését a főváros azzal indokolja, hogy a szállítmányozó cégek és a távolsági közlekedést megvalósító cégek nem fizetnek fővárosi adót, Budapest viszont sok pénzt költ a közutak fenntartására.

Szintén a közlekedőket sújtaná a dugódíj. Ennek bevezetését a 4-es metró elkészültéhez kötötték, ez ugyanis feltétele volt az uniós támogatás odaítélésének.

Vizsgálják a vigalmi adó bevezetését is. Ezzel kapcsolatban az előterjesztésben az olvasható, hogy korábban a vigalmi adó a belépési díjakra, belépőjegyekre kivetett egyenes adó volt, az elvi alap mindenképpen meglenne az adónem újbóli bevezetésére.

Kivetnének tűzoltási járulékot is, mivel a főváros által fenntartott tűzoltói hálózatra az államtól kapott normatíva összege nem elég. „Megfontolandó, hogy a biztosítótársaságoktól a tűzbiztosítási díjak megfelelő arányát a főváros járulékként elvonja mindaddig, amíg a kapott állami normatíva folyamatos, jelentős kipótlásra szorul” - olvasható az előterjesztésben.

Tervbe vették egy területfejlesztési alap létrehozását is. Ebbe azok az ingatlanfejlesztők fizetnének be, akik olyan területen építkeznek, amelyet átsoroltak, és nőtt a terület értéke.

A luxusadó elvetése miatt ebben a ciklusban egyéb vagyoni típusú adó nem vezethető be, de hosszú távon szükség lehet ilyen típusú adó bevezetésére, ezért a tervek között szerepel az ingatlan-értéknövekedési adó bevezetése is. Az előterjesztés szerint ennek alapja az lehet, hogy az ingatlan értéknövekedését részben a főváros teremti meg.

A főpolgármester nemcsak a tervezett új adókra számít. Egy interjúban egyebek mellett arról beszélt minap, hogy ha az NFÜ nem fogja intenzíven és mihamarabb támogatni a metróépítést, a járműcsere-programot és a többi fejlesztést, akkor az új városvezetésre szakad az elődeik „összes bűne”, és a várost borzasztó károk érhetik, Budapest akár csődbe is mehet.

Tarlós az interjúben megerősítette, hogy a tervezett időpontban, 2015-ben utazhatunk a 4-es metrón. Emellett pedig uniós és kormányzati támogatással 160 milliárd forintot szeretnének elkölteni a kötött pályás közlekedés fejlesztésére, villamosvonalak meghosszabbítására, a trolik és a villamosok cseréjére.

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
-3 #3 palóc 2011-04-29 22:18
Támogatom Tarlós Úr törekvéseit ,Arányossá kell tenni a közteherviselés t. Két gyermeket nevelek ,itt vidéken minden adott lenne a megélhetésükhöz (lakás,emberi kapcsolatok) csak munkahely nincs. Hozzánk Bp. és az agglomeráció van közel.Ha támogatom csemetéim, minimum lakásra 20 milliós hitelt kell felvennem .Tehát a vidéken előállított javakból a városokban képződik anyagi és szellemi érték.Nem szólva arról ,hogy a nálunk egy forintos telek és a városi tízmilliós közötti hasznot ki teszi zsebre ,fizet -e utána adót, megépíti hozzá-e az infrastruktúrát vagy azt megint az adófizetőkkel nyeletik le?
Idézet
 
 
+1 #2 Dr. Riedl István 2011-04-29 08:50
Budapest termeli meg a GDP legalább 35%-át, lakosság kevesebb, mint 20%-a a teljes lakosságnak. Az iparűzési adó tehát kirívóan jelentős erő a főváros számára. Mégis csődközeli a helyzet ... Az egyik kerület a tönk szélén, a másik úszik a pénzben. Káosz. Ez is bizonyítja, hogy a fővárosi önkormányzati szisztéma pazarló, tehát tarthatatlan. Többletadó, többlettámogatá s helyett(mellett ) radikális átalakításra van szükség.
Idézet
 
 
+6 #1 fővárosi 2011-04-28 22:56
Nem erről volt szó, Pista!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

nkklub szab-szolg

Hírek hozzászólásai

  • A jegyzőre telepítenek hatáskört? Észrevették, hogy a kormányhivatali ... Tovább...
  • A rabszolgatörvén y felold valóságos feszültséget, ahol eddig korlatoz... Tovább...
  • Gondolkozzunk már el, hány olyan zárt csoport nyílt a facebookon az ut... Tovább...
  • Első olvasatra kedvező változás, de az ördög a részletekben rejlik. Va... Tovább...
  • Az önkormányzatokn ál dolgozó köztisztviselők illetményalapja - a béra... Tovább...
  • Ezt a választást is az önkormányzati köztisztviselők bonyolítják le. M... Tovább...
  • "A kisebb termelőknek egyáltalán nem kell tartaniuk attól, hogy az áts... Tovább...
  • Minimum 1 hetes sztrájkot kell szervezni, az 1 napos leállás nem ér se... Tovább...
  • Most tapsoljak vagy inkább sírjak, bár jobban az utóbbihoz lenne kedve... Tovább...
  • Ez a vasúti leépítés a falufejlesztési programmal együtt biztosan nagy... Tovább...
  • Persze hogy rendkívül gyorsan bírálják el a pályázatokat, hiszen már a... Tovább...
  • Ez megint tele van pontatlan információkkal. A részletekbe nem megyek ... Tovább...
  • El kellene még egyszer olvasni a határozatot! Nem a helyi önkormányzat... Tovább...
  • Azért arra kíváncsi lennék, hogy a jövő évi két választást a köztisztv... Tovább...
  • Elszomorító, hogy ugyanazon a településen a Járási Hivatalban dolgozó ... Tovább...