contitechA makói önkormányzat egyszeri százezer forinttal támogatja a Continental gyártól július elseje óta elbocsátott dolgozókat; a Makói Gumiipari Szakszervezet számára pedig négymillió forintos keretet nyit a dolgozók jogi képviseletének támogatására.

A makói képviselő-testület rendkívüli ülésén egyhangúlag meghozott testületi határozatot Farkas Éva Erzsébet (Fidesz-KDNP) polgármester jelentette be. Elmondta, hogy a százezer forintos támogatásért a Continental gyártól július elseje óta elbocsátott dolgozóknak jelentkezniük kell az önkormányzatnál december 31-ig, a jogosultságot a szakszervezettel közösen bírálják el januárban. Eddig 23 egykori dolgozó jelentkezett.

A polgármester közölte, hogy a szakszervezettel határozatlan időre szóló együttműködési megállapodást kötnek. A jogi képviseletre szánt négymillió forintos támogatást átutalják. A térség polgármestereit is megkeresték, hogy lehetőségeik szerint ők is támogassák az elbocsátott dolgozókat.

A városvezető elmondta, hogy a Continental (hivatalosan: ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.) 26 éve működik a városban, a legnagyobb foglalkoztató és a legnagyobb adófizető. Igaz, 2020-ban több mint 200 millió forint helyiadó-kiesést produkált, és 2021-ben mintegy 200 munkavállalót bocsátott el.

Lázár János országgyűlési képviselő (Fidesz) a sajtótájékoztatón azzal kapcsolatban, hogy a Continental visszafizette az állami támogatást, úgy fogalmazott: „a magyarok pénze nem ingyenpénz”. Megjegyezte: a Continental nemcsak Makó, hanem az egész térség legnagyobb munkaadója, ezért támogatni kell az átalakulását. Lázár János szerint példa nélküli, hogy egy önkormányzat így a munkavállalók oldalára álljon. A jogi képviseletre, ügyvédi költségekre szántt négymillió forintos keretről szólva azt mondta, abból nemcsak a „kirúgásokat”, hanem az érvényben lévő foglalkoztatási szerződéseket is vizsgálni kell. Jelezte azt is, hogy a Continentalnál valójában már másfél-két éve zajló folyamat miatt megkereste Palkovics László innovációs és technológiai minisztert, aki tárgyalt a cég vezetésével.

Radics Gábor, a Makói Gumiipari Szakszervezet elnökségi tagja az önkormányzattal kötött megállapodásról azt mondta, ezáltal jobb pozícióból tudják segíteni a dolgozókat.

A Continental 2015-ben növelte gyártási kapacitását állami támogatás igénybevételével. Ám a világ autóipara megváltozott, felgyorsult az elektromos meghajtású járművek piaci térnyerése, majd a járvány következményeként az ellátásilánc-problémák tovább nehezítették az iparági szereplők tevékenységét. Nehéz helyzetet teremt a makói üzemben a dízel magas aránya termékportfólióban, emiatt december elején jelezték, hogy a 2015-ben tett vállalásokat 2023-ig Makón nem tudják fenntartani.

December 15-én a valamivel több mint 1,7 milliárd forint állami támogatást a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. visszafizette, annak ügyleti kamatával együtt. A gyár kedden azt jelezte, hogy megnőtt a vevői rendelésállomány, ezzel megszűnt az idei évre korábban keletkezett kapacitástöbblet. Így mintegy 1500 fővel dolgozhatnak tovább, megtartva a kölcsönzött munkaerőt is. Tájékoztatásuk szerint még nem született döntés a makói telephely jövő évi létszámcsökkentéséről. Jelezték azt is, hogy sikeres megállapodást kötöttek december elején az új kollektív szerződésről, és hogy 2022 második feléig nem várható átszervezés.

A Magyarországon 8000 munkavállalót foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. elsősorban hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végző makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 17 százalékkal csökkenő – nettó árbevétele 2020-ban meghaladta a 62 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott. A cég adózás utáni vesztesége tavaly 3,384 milliárd, 2019-ben 3,294 milliárd forint volt.

Hirdetés