ikarus elektromos buszAz Ikarus és a kínai CRRC Urban Traffic magyarországi vegyesvállalata, az Electrobus Europe első, kínai-magyar kooperációban készült, tisztán elektromos meghajtású buszát a közelmúltban mutatták be Székesfehérváron.

Jövőre indul a sorozatgyártás. Több mint egyéves munka előzte meg a prototípus bemutatását, amelyben „a CRRC elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos világszínvonalú ismeretei összekapcsolódnak az Ikarus vázgyártási tapasztalatával” – mondta Széles Gábor, az Ikarus elnöke. A típussal elindulhat „a magyar nemzeti márka” újbóli felfutása, és még több munkahely jöhet létre az Ikarusnál, a termékkel pedig megcélozhatják az európai piacokat – tette hozzá Ku Ji-feng a CRRC igazgatósági elnöke.

A CityPioneer nevű, alacsonypadlós jármű meghajtásáról egy 240 kilowattos állandó mágneses szinkronmotor gondoskodik, a 313 kilowattos akkumulátorcsomaggal 200-260 kilométer megtételére alkalmas. A teljes töltöttséghez 5-6 óra szükséges. Székesfehérvár önkormányzata, az Ikarus vállalatcsoport és a CRRC együttműködési megállapodást írt alá a város zöld közlekedési stratégiájának megalkotásáról és a CityPioneer busz 2019-es tesztüzembe állításáról. Cser-Palkovics András polgármester ezzel kapcsolatban elmondta: a közösségi közlekedés egyre inkább felértékelődik a világban és Székesfehérváron is, a megállapodás tehát a jövő felé fordulást jelenti.

Tuan Csie-lung, a Kínai Népköztársaság nagykövete úgy vélte, az Ikarus és a CRRC együttműködése újabb lépés a kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatok erősödésében, amely „soha nem volt ennyire jó”.

Az MTI kérdésére Széles Gábor elmondta: egy 12 méteres, dízelmotoros autóbusz ára 70-80 millió forint között van, az elektromos buszuk körülbelül 120 millió forintba kerül majd. Megjegyezte, hogy az e-busz megtérülési ideje azonban jóval rövidebb. Közölte, hogy jövőre minimum 200 elektromos buszt fognak gyártani, a következő évben ezret, majd szeretnék felfuttatni az éves gyártást háromezerre. Azt is elmondta: Székesfehérvár mellett Szeged, Zalaegerszeg és Miskolc is érdeklődik az e-busz iránt, ám előbb bizonyítaniuk kell a volántársaságok felé, hogy a busz alkalmas a menetrend szerinti, városi használatra.

Hirdetés