zoldbusz2Egy hónapig demonstrációs jelleggel egy lengyel gyártmányú elektromos autóbusz közlekedik Békéscsaba valamennyi vonalán.

A kormány klíma- és természetvédelmi akciótervében is szereplő Zöld busz program célja a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszállomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével, az üzemeltetett buszok átlagéletkorának, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeinek és fenntartási, üzemeltetési költségeinek csökkentése, továbbá az utazási szolgáltatások minőségének javítása.

A demonstrációs program célja a lakók megismertetése a zöld technológiával, klímavédelmi szempontok népszerűsítése. 2022-től a tervek szerint csak elektromos autóbuszt lehet üzembe helyezni a 25 ezernél több lakosú településeken. Ezért a kormány a következő tíz évben 36 milliárd forintos keretösszeggel támogatja a 25 ezernél több lakosú településeken az e-buszok beszerzését.

Az Európai Unió Fehér Könyve szerint 2030-ig 40, 2050-ig 80-95 százalékkal az 1990. évi szint alá kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Az összes emisszió 20 százalékáért a közlekedési szektor, ezen belül a kibocsátások 98 százalékáért a közösségi közlekedés felelős.

A program demonstrációs szakasszal indul 800 millió forintos keretösszeggel, nyolc városban (Békéscsaba mellett Zalaegerszegen, Esztergomban, Székesfehérváron, Kaposváron, Kecskeméten, Nyíregyházán és Debrecenben), valamint a Mátrai Erőmű térségében. Debrecen volt az első helyszín, ahol már véget ért a projekt.

Kaderják Péter az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia-és klímapolitikáért felelős államtitkára elmondta, várhatóan még ebben a hónapban véglegesítik Zöld busz program 2020-2021-es forrásainak kiosztásáról szóló pályázati felhívást, amelyet 4,2 milliárd forintos keretösszeggel terveznek kiírni.

Hirdetés