tarlos istvan03Körülbelül ezermilliárd forintot jelent Budapestnek az Orbán Viktor miniszterelnökkel szombaton aláírt, a főváros és a kormány együttműködéséről szóló, 15 pontból álló megállapodás, amelynek része a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának létrehozása is.

Ezt Tarlós István főpolgármester mondta a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) megalakulását követő budapesti sajtótájékoztatón. A főpolgármester hangsúlyozta: innentől kezdve közös eredményként jelenek meg a budapesti fejlesztési projektek, és nem az lesz a lényeg, hogy mi állami és mi fővárosi eredmény. Sokkal biztosabbá válnak a projektek finanszírozásának feltételei – tette hozzá.

A főpolgármester közölte: szombaton elfogadták az FKT ügyrendjét és egy projektlistát is, amelynek végleges preferenciasorrendjét a későbbiekben határozzák meg. Beszámolt arról, hogy gyakorlatilag sikerült szinte napok alatt 108-110 milliárdot szerezni a városnak. A kormány soron kívül döntött arról, hogy további 80 milliárd forinttal támogatja a 3-as metró felújítását – a pénzt várhatóan 2020-2021-ben használják majd fel. A kormány a megállapodásban foglaltak szerint kötelezettséget vállalt arra, hogy december 15-ig a 2016-os, 137,5 milliárd forintról szóló támogatási szerződést 80 milliárd forinttal növelve módosítja.

A többletforrás szükségességének okai között sorolta fel azt, hogy az eredeti támogatási szerződést már 2,5 éve kötötték meg, akkori árbecslések alapján, és az építőiparban változtak az árak. Továbbá az Európai Unió elszámolható költségnek már csak 172 milliárdot fogadott el, ezenkívül felmerülnek olyan el nem számolható költségek is, amelyek szükségességét nem vitatja az unió, de az említett kategóriába nem férnek be. Olyan felújítási elemeket is megvalósítanak a 3-as metróvonal rekonstrukciója során, amely „kompletté teszi a rendszert”, például felújítják a gyalogos-aluljárókat is. Tarlós István kitért arra, hogy a felújított metrókocsik légkondicionálása műszakilag nem megoldható, ugyanis olyan méretűek, hogy a tetejükre nem helyezhetnek ilyen berendezéseket, mert nem férnének be az alagútba. Ugyanakkor valamilyen légkondicionálásról gondoskodik majd a BKV. Megjegyezte az is, hogy a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását előrébb valónak tekintik, mint a 4-es metróét.

A kormányfővel aláírt megállapodás részleteit ismertetve elmondta a főpolgármester, hogy Budapest tízéves fejlesztési tervét a kormány és a főváros közösen készíti el az önkormányzat korábbi, Budapest 2030 elnevezésű koncepciójából kiindulva. A tervezetet illetően az FKT-ben vétójoga van. A terv elkészítését egy párbeszédfolyamat előzi majd meg, ebbe bevonnak szakmai és civil szervezeteket, és a javaslataikat majd beépíteni a tervbe.

Tarlós István ezentúl állandó résztvevője lesz a kormányüléseknek, amikor budapesti ügy szóba kerül, stabilabbá teszik a kommunikációs csatornát a kormányfő és a főpolgármester között, valamint a megállapodásban a kormány különböző módokon garantálja a főváros és a főpolgármester önállóságát. Továbbá minden cég a fővárosnál marad, és közvetlen marad a főpolgármester-választás is.

A megállapodás alapján áttekintik majd Budapest árvízvédelmi létesítményeinek helyzetét és ezek felújítási lehetőségeit. A forrásokat a kormány a fővárossal együtt megkeresi. Felülvizsgálják még Budapest önállóan védekező város szerepét, ugyanis több mint 80 folyókilométer folyószakaszról beszélünk a főváros esetében.

A szemétszállítással kapcsolatban azt mondta, a megállapodás tartalmazza azt, hogy a fővárosi hulladék begyűjtésére és elszállítására vonatkozó, számlázásra átadott követelést a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. az FKF általi korábbi beszedési hatékonyság arányában, a központosított beszedés keretei között, havi ütemezésben utalja át. „Tehát a fővárosi szemétszállítás semmiféle elmaradásba nem fog kerülni” – ígérte Tarlós István.

A megállapodás egy másik pontja szerint a kormány támogatja a Fővárosi Csatornázási Művek kisebbségi részvényeinek kizárólagos fővárosi tulajdonba vételét. Ide értve menedzsmentjogokat is. A kormány és főváros egyetért abban, hogy ha az EU nem támogatja a vízcsőcsereprogramot, akkor a Fővárosi Vízművek javára e célra számításba vett 27,8 milliárd forintot a szaktárcával egyeztetve más célra használhassa fel az önkormányzat. Felülvizsgálják továbbá a főváros költségvetésének bevételi szerkezetét és a forrásmegosztási szabályokat. Tarlós István kitért arra is, hogy a főváros felülvizsgálja a kizárólagos tulajdonában lévő cégportfóliót, egyszerűsíti, ennek részeként pedig megszüntetik a közbeszerzési kft-t és várhatóan a mai formájában a BKK-t.

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkára a tanács működéséről szólva elmondta, hogy a testületben egyhangúlag kell meghozni a döntéseket, a kormánynak és a fővárosnak egy-egy szavazata van. Ha a két oldal nem ért egyet, akkor arról az ügyről sem a kormány, sem a Fővárosi Közgyűlés nem tárgyalhat. Közölte, hogy a tanács szombaton tárgyalt a HÉV-vonalak teljes felújításáról, a kormány rendelkezésre bocsátott mintegy 11 milliárdot az előkészítésre. Elmondta, hogy először a szentendrei vonal járműcseréje valósul majd meg.

Tarlós István kérdésekre válaszolva elmondta: az FKT tagja lesz a főváros részéről rajta kívül Szalay-Bobrovniczky Alexandra és Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes, Tóth József (MSZP) XIII. kerületi polgármester, valamint Riz Levente (Fidesz-KDNP) XVII. kerületi polgármester. Riz Leventét betegsége miatt egy ideig Wintermantell Zsolt (Fidesz-KDNP) IV. kerületi polgármester helyettesíti majd.

Hirdetés