autosorTöbb évtizedes vita zárulhat le, ha a december utolsó napjaiban elfogadott tervek szerint az M1-es és Esztergom között épül új autópálya.

Az esztergomi és a budai hegyvidéki vállalkozások nyerhetnek azzal, hogy nem épül meg az M0-ás nyugati része – írja a G7.hu.

A lap emlékeztet, a Magyar Közlöny tavalyi utolsó, december 30-i számában lehetett felfedezni, hogy számos út- és vasútfejlesztési tervet átírt a kormány. Talán a legérdekesebb ezek közül, hogy a legújabb terület-fejlesztési térképről eltűnt az M0-s nyugati szakasza.

Az M0-s nyugati szakaszával az M1-s és a 11-es út között több probléma is van: egyrészt jelentős részben alagútban kellett volna vezetni a budai dombokban, másrészt nagyon sok természetvédelmi területet érint. Emiatt elég jelentős volt mindig is a lakossági és a környezetvédelmi ellenállás az akár 400 milliárd forintra tervezett M0-ás nyomvonala miatt.

Míg az M0 nyugati szektora kivitelezésének kezdete a messzi homályba vész, az M100-ast akár 2020-ban elkezdhetik építeni. Mellette szól, hogy

  • Szlovákia felé északnak jóval egyszerűbben lehetne autópályát építeni,
  • Az M100-as azonban csak akkor lehet igazán az M0 alternatívája, ha megépül Kesztölc és Budapest között az M10-es néven tervezett út, kiváltva a számos településen át vezető, rendkívül túlterhelt 10-es utat, és megépül a 10-es út és a 11-es út közötti M0 szakasz.

    Még egy nagyon fontos érv szól az M100-as mellett: Esztergom és térsége nagyon nehezen megközelíthető teherautóval, mivel csak keskeny, sok esetben a kamionforgalmat tiltó utakon át lehet eljutni. A keletről és délről érkező kamionok csak Budapesten keresztül érhetik el a várost, de nyugat felől is csak kerülővel lehet az M1-es autópályát elérni, vagy bürokratikus úton kell különengedélyeket kérniük a fuvarozóknak. A helyi vállalkozások számára ez komoly problémát okoz, sokszor jelentős kerülőket kell tenni. Az új út az esetükben érezhető költségcsökkentést hozna.

Hirdetés