allami szamvevoszekA választási plakátok piacának újraszabályozását javasolja az Állami Számvevőszék. Már évek óta szorgalmazza a plakátpiac esetében is a médiapiachoz hasonló szabályozási környezet megalkotását és elfogadását.

A 2014-es országgyűlési választástól kezdve a hatósági nyilvántartásban szereplő nyomtatott és online sajtótermékeknek a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül közzé kell tenniük a hirdetési árjegyzésüket a honlapjukon, amennyiben a választási kampányidőszakban politikai hirdetést kívánnak közölni. Továbbá ugyanezt el kell juttatni azt az Állami Számvevőszékhez (ÁSZ), és az a saját honlapján is közzéteszi.

A törvény azt is előírja, hogy azoknak a sajtótermékeknek, amelyek a választási kampányidőszakban politikai hirdetést tettek közzé, a szavazás napját követő 15 napon belül erről tájékoztatniuk kell az ÁSZ-t, beleértve azt is, hogy kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban és milyen terjedelemben tették közzé az egyes jelöltek és jelölő szervezetek politikai hirdetéseit, az ÁSZ pedig mindezt a honlapján közzéteszi.

Az ÁSZ júniusban publikált elemzése alátámasztja, hogy a hagyományos médiatermékek esetében a szabályozás eredményeként 2014-től erősödött a politikai hirdetések átláthatósága és elszámoltathatósága. Az ÁSZ szerint ugyanakkor a választási törvény módosítása a plakátok kapcsán nem tartalmazott a politikai hirdetések szabályozásához hasonló részletes és átfogó szabályokat. Ezért szükséges a választási plakátok szabályozásának megerősítése.

Mindezek alapján az Állami Számvevőszék megfontolásra ajánlja Pálffy Ilona, a Nemzeti Választási Iroda távozó vezetőjének javaslatát a választási eljárásról szóló törvény átdolgozására. Ennek alapján módosulhat a választási plakátok szabályozása.

Hirdetés