okostanÚjbuda Önkormányzata minden évben áldoz az oktatási intézmények fejlesztésére, ennek keretében a kerület 12 okostanteremmel bővült. Hónapokon belül még kettő elkészül, így a kerület minden iskolájában lesz egy-egy intelligens tanterem. Az informatikai eszközpark két év alatt 750 monitorral és számítógéppel bővült. Hogy mitől okos egy tanterem, azt Deák Rita, a Smart 11 Kft. oktatási szakértője mondta el a hallgatóknak.

Az okostanterem egy olyan infrastruktúrát takar, ahol a tanári munkát segítő nagy kijelző, digitális tábla mellett, a pedagógusnak van notebookja, amellyel irányítja az oktatást, a gyerekeknél pedig tabletek vannak. Sajnos annak ellenére, hogy a technológiai eszközök ára folyamatosan csökken, még mindig nagyon sok pénzt kellene országos szinten ebbe az infrastruktúrába befektetni, a rendelkezésre álló EU-s források mellett is - vázolta Deák Rita.

Újbuda Önkormányzata már több éve képviseli ezt az irányvonalat, minden évben jelentős összeget fordítanak a fejlesztésekre. Az okostantermek kialakítása a kerületben a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnáziumban kezdődött, ahol többféle oktatási környezetben ki lehetett próbálni, hogyan működik a program, mik az előnyei, hátrányai, buktatói. A szakember hangsúlyozta, az infrastruktúra működtetéséhez a pedagógusoknak is megfelelő tudással kell rendelkezniük, ezért indultak tanári továbbképzések is. A Smart 11 Kft. általános képzést szervezett Újbuda Önkormányzata megbízásából, amelyen a kerület 800 pedagógusából már több mint 300-an részt vettek.

A frontális oktatáshoz szemléltetőeszközöket visz az órára a pedagógus, hogy minél jobban át tudja adni az ismereteket a diákoknak. Az okostanteremben színesebbé válik minden tananyag, ezzel az infrastruktúrával lenyűgöző dolgokat lehet bemutatni - ismertette a Rádió Orient vendége, aki elmondta: el lehet menni virtuálisan az Uffizi Képtárba, egy viszonylag száraz matematikai tananyag is érdekessé tud válni, az angol nyelvet lehet úgy tanítani, hogy közben mesterséges intelligenciával támogatott rajzolással egybekötött nyelvtanulás történik.

Az egész olyan, mint egy játék, a gyermek nem is úgy éli meg, mint tananyagot, amelynek tudásáról majd számot kell adnia.

A pedagógusoknak is nagy segítség, hogy nem kell hosszasan javítani a dolgozatokat, fél percen belül mindenki láthatja a saját tesztjének eredményét. Ezenkívül rögtön kiderül az is, hogy mely tananyagrész okoz nehézséget a diákoknak.

A gyors eredmény és a gyors visszacsatolás hatékonyságot hoz a rendszerbe - hívta fel a figyelmet Deák Rita. Rámutatott: „összességében arra haladunk, hogy vizuálisan fogyasztunk inkább információkat, sajnos lassan leszokunk az olvasásról, ami azért nem jó, mivel bizonyos agyi funkciókhoz elengedhetetlen az olvasás. A világ afelé halad, hogy infografikákkal és képi információkkal próbálunk átadni ismereteket."

Az okostanterem az a fajta infrastruktúra, amely ezt igazán meg tudja támogatni azáltal, hogy sokkal rövidebb idő alatt sokkal több információ átadására képes. Ilyen keretek között a gyerekek sokkal befogadóbbak, mint a klasszikus oktatás keretei között. Az évek során nagyon sokféle kezdeményezést kipróbáltak, hiszen nemcsak lexikális tudást kell elsajátíttatni az iskolában, hanem kooperációra, csoportmunkára, retorikára, prezentációra is kell tanítani a diákokat. Olyan skillek kerülnek előtérbe az átalakuló társadalomban, amelyeket a klasszikus módon nem lehet megtanulni. De látni kell, hogy nincs még meg az igaz út, folynak a próbálkozások, ezért számítanak a pedagógusok visszajelzéseire, ötleteire, amelyekkel még jobbá tehetik a programokat – tudtuk meg a szakértőtől.

Az évek során eljutottak oda, hogy már létezik egy olyan tanári közösség, amely rendszeresen használja az okostantermeket, de a fejlődés érdekében idén meghirdetik a Jövő pedagógusa versenyt, amelyre 45 perces pályamunkákat – tanteremben letanítható órákat – várnak. Pillanatnyilag a regisztrációs szakaszban vannak, május 2-áig lehet jelentkezni a versenyre, az anyagok utolsó feltöltési időpontja május 3. Bíznak a próbálkozás sikerében, és szeretnék folytatni ezt a kezdeményezést a jövőben is – hívta fel a kerületben tanító pedagógusok figyelmét a versenyre Deák Rita, a Smart 11 Kft. oktatási szakértője.

Hirdetés