Újbuda Önkormányzata minden évben áldoz az oktatási intézmények fejlesztésére, ennek keretében a kerület 12 okostanteremmel bővült. Hónapokon belül még kettő elkészül, így a kerület minden iskolájában lesz egy-egy intelligens tanterem. Az informatikai eszközpark két év alatt 750 monitorral és számítógéppel bővült. Hogy mitől okos egy tanterem, azt Deák Rita, a Smart 11 Kft. oktatási szakértője mondta el a hallgatóknak.
Az okostanterem egy olyan infrastruktúrát takar, ahol a tanári munkát segítő nagy kijelző, digitális tábla mellett, a pedagógusnak van notebookja, amellyel irányítja az oktatást, a gyerekeknél pedig tabletek vannak. Sajnos annak ellenére, hogy a technológiai eszközök ára folyamatosan csökken, még mindig nagyon sok pénzt kellene országos szinten ebbe az infrastruktúrába befektetni, a rendelkezésre álló EU-s források mellett is - vázolta Deák Rita.
Újbuda Önkormányzata már több éve képviseli ezt az irányvonalat, minden évben jelentős összeget fordítanak a fejlesztésekre. Az okostantermek kialakítása a kerületben a Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnáziumban kezdődött, ahol többféle oktatási környezetben ki lehetett próbálni, hogyan működik a program, mik az előnyei, hátrányai, buktatói. A szakember hangsúlyozta, az infrastruktúra működtetéséhez a pedagógusoknak is megfelelő tudással kell rendelkezniük, ezért indultak tanári továbbképzések is. A Smart 11 Kft. általános képzést szervezett Újbuda Önkormányzata megbízásából, amelyen a kerület 800 pedagógusából már több mint 300-an részt vettek.
A frontális oktatáshoz szemléltetőeszközöket visz az órára a pedagógus, hogy minél jobban át tudja adni az ismereteket a diákoknak. Az okostanteremben színesebbé válik minden tananyag, ezzel az infrastruktúrával lenyűgöző dolgokat lehet bemutatni - ismertette a Rádió Orient vendége, aki elmondta: el lehet menni virtuálisan az Uffizi Képtárba, egy viszonylag száraz matematikai tananyag is érdekessé tud válni, az angol nyelvet lehet úgy tanítani, hogy közben mesterséges intelligenciával támogatott rajzolással egybekötött nyelvtanulás történik.
A pedagógusoknak is nagy segítség, hogy nem kell hosszasan javítani a dolgozatokat, fél percen belül mindenki láthatja a saját tesztjének eredményét. Ezenkívül rögtön kiderül az is, hogy mely tananyagrész okoz nehézséget a diákoknak.
A gyors eredmény és a gyors visszacsatolás hatékonyságot hoz a rendszerbe - hívta fel a figyelmet Deák Rita. Rámutatott: „összességében arra haladunk, hogy vizuálisan fogyasztunk inkább információkat, sajnos lassan leszokunk az olvasásról, ami azért nem jó, mivel bizonyos agyi funkciókhoz elengedhetetlen az olvasás. A világ afelé halad, hogy infografikákkal és képi információkkal próbálunk átadni ismereteket."
Az okostanterem az a fajta infrastruktúra, amely ezt igazán meg tudja támogatni azáltal, hogy sokkal rövidebb idő alatt sokkal több információ átadására képes. Ilyen keretek között a gyerekek sokkal befogadóbbak, mint a klasszikus oktatás keretei között. Az évek során nagyon sokféle kezdeményezést kipróbáltak, hiszen nemcsak lexikális tudást kell elsajátíttatni az iskolában, hanem kooperációra, csoportmunkára, retorikára, prezentációra is kell tanítani a diákokat. Olyan skillek kerülnek előtérbe az átalakuló társadalomban, amelyeket a klasszikus módon nem lehet megtanulni. De látni kell, hogy nincs még meg az igaz út, folynak a próbálkozások, ezért számítanak a pedagógusok visszajelzéseire, ötleteire, amelyekkel még jobbá tehetik a programokat – tudtuk meg a szakértőtől.
Az évek során eljutottak oda, hogy már létezik egy olyan tanári közösség, amely rendszeresen használja az okostantermeket, de a fejlődés érdekében idén meghirdetik a Jövő pedagógusa versenyt, amelyre 45 perces pályamunkákat – tanteremben letanítható órákat – várnak. Pillanatnyilag a regisztrációs szakaszban vannak, május 2-áig lehet jelentkezni a versenyre, az anyagok utolsó feltöltési időpontja május 3. Bíznak a próbálkozás sikerében, és szeretnék folytatni ezt a kezdeményezést a jövőben is – hívta fel a kerületben tanító pedagógusok figyelmét a versenyre Deák Rita, a Smart 11 Kft. oktatási szakértője.