icplusz mavA közlekedési infrastruktúra színvonala meghatározó tényezője a fenntartható növekedésnek, ezért a kormány a következő egy-másfél évtizedben a környezetkímélő és energiahatékony vasutat állítja a közlekedésfejlesztés középpontjába.

Múlt csütörtökön, a Nyugati pályaudvaron volt a MÁV saját fejlesztésű, IC+ első osztályú kocsijának bemutatója. Ezen jelentette be ezt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára, Schanda Tamás. Azt is közölte, hogy a kormány a vasúti járművek minőségi cseréjére kétezer milliárd forintot költ 2030-ig a vasút versenyképességének megerősítése és az utasok színvonalas kiszolgálása érdekében.

A vasúti járműállomány átlagéletkorát 25 év alá csökkentik – mondta még –, és törekednek az utasigényekhez illeszkedő, hatékonyan üzemeltethető, korszerű járműállomány kialakítására. A patrióta gazdaságpolitika egyik fontos eleme a hazai kapacitás kiépítése, főleg azokban az ágazatokban, amelyekben világszínvonalú termékek előállítására volt képes az ország. Ezzel a nemzetközi piaci pozíciók visszaszerzésén, az exportképes vállalkozások számának növelésén túl az ország önellátási képességét is erősíteni lehet. A védelmi ipar és a buszgyártás mellett ilyen szektor a vasúti járműgyártás – tette hozzá.

A bemutatkozó IC+ vasúti járműveket a nemzeti vasúttársaság saját maga fejlesztette és gyártja, nemzetközi szinten is versenyképes színvonalúak. A több mint 40 milliárd forintból elkészülő első 90 darab IC+ jármű gazdaságstratégiai, iparpolitikai célokat is szolgál. Az új flotta több mint 50 százalékos hazai beszállítói aránnyal épül, a gyártás során 250 munkavállalónak ad közvetlenül munkát a vasúttársaságnál, és legalább ugyanennyinek közvetve. A magyar vasúti kocsi mintegy harmadával olcsóbb a piacon elérhető, hasonló járműveknél.

Az államtitkár ismertetése szerint az utasok már 55 IC+ kocsival találkozhatnak, ezek közül 20 nemzetközi forgalomban is közlekedhet, 35 pedig másodosztályú, többcélú vasúti kocsi. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a korszerű járműpark mellett megfelelő vasútipálya-hálózatra is szükség van. Az IC+ járműcsaládon belül dolgoznak egy modern vezérlőkocsi prototípus létrehozásán, jelenleg a tervezésnél tartanak, várhatóan 2024-ben készül el az első jármű. A MÁV közölte, hogy a vasúttársaság Szolnokon, Debrecenben, Nyíregyházán és Miskolcon is bemutatja a teljes IC+ családot az utasoknak.

Hirdetés