Hirdetés
20 éves

etk szabalyzatok FB200x75

Hirdetés
Ma 2019. dec. 07., szombat, Ambrus napja van. Holnap Mária napja lesz.
ETK Önkormányzati Klub regisztráció

Bejelentkezés

Miért érdemes regisztrálni?

Kész az új önkormányzati törvény normaszövege PDF Nyomtatás E-mail
2011. október 12. szerda, 06:00

 

alkotmany01A kormány még nem tárgyalt róla, de a kormányzati honlapon már elolvasható az új önkormányzati törvény normaszöveg-tervezete. Egyebek mellett a kötelező önkormányzati feladatok jelenleginél pontosabb, egyértelműbb meghatározását nevezi kiemelt célnak.

A tervezet szerint az önkormányzati rendszer kialakításakor a szükségesnél kisebb mértékben vették figyelembe a gazdaságossági, hatékonysági, valamint szakmai szempontokat. Így egy településcentrikus, nagy autonómiával rendelkező, ugyanakkor széles felelősségre épülő rendszer alakult ki, amely már akkor magában hordozott több ellentmondást, amely később működési zavarokhoz vezetett. Ezek között az elaprózott településszerkezetet és a széles feladatrendszer közötti feszültséget említi a tervezet.

A javaslat a jelenlegi helyzet kialakulásának okaként megjelöli: az önkormányzati rendszer belső ellentmondásait, működési zavarait, a nagy ellátórendszerek elmaradt reformjait, valamint az állami támogatások folyamatosan csökkenő mértékét. A tervezet kitér arra is, hogy az áprilisban elfogadott alaptörvény alapján a helyi önkormányzatokról szóló szabályozást sarkalatos törvény határozza meg, amelyet 2012. január 1-jéig meg kell alkotnia a parlamentnek.

A javaslat általános célként jelöli meg „modern, költségtakarékos, feladatorientált önkormányzati rendszer kiépítését, amely lehetőséget biztosít a demokratikus és hatékony működésre, ugyanakkor (...) szigorúbb (felügyeleti jellegű) kereteket szab az önkormányzati autonómiának”, valamint átalakítja az összeférhetetlenség szabályait.

A dokumentum kiemelt célnak nevezi az önkormányzati kötelező feladatok jelenleginél pontosabb, egyértelműbb, differenciáltabb meghatározását, a térségi összefogás kiteljesítését, a választópolgárok érdekeinek és igényeinek megfelelő társulási rendszer kialakítását. Emellett szükségesnek mondja az önkormányzatok pénzügyi-gazdasági helyzetének megszilárdítását, biztosabb, új alapokra helyezését, átláthatóbb és egyben kötöttebb finanszírozási rendszer kialakítását, az önkormányzatok adósságállományának hatékony kezelését, valamint mindezek érdekében a gazdálkodás ellenőrzésének szigorítását.

A tervezet ismerteti az önkormányzati feladat- és hatásköröket, kitérve arra, hogy ezek a községnél, a városnál, a járásszékhely városnál, a megyei városnál, a fővárosnál és kerületeinél, valamint a megyei önkormányzatnál egymástól eltérőek lehetnek. A helyi önkormányzatok ellátandó feladatai közé sorolja a többi között a településfejlesztést, a településüzemeltetést, az egészségügyi alapellátást, az óvodai ellátást, a szociális alapellátást, a helyi adóval, gazdaságszervezéssel kapcsolatos feladatokat, valamint a helyi közösségi közlekedés biztosítását.

A dokumentum foglalkozik a fővárost és kerületeit érintő rendelkezésekkel is, jelezve, hogy a fővárosi, valamint a kerületi önkormányzatok önkormányzati alapjogaikat tekintve egyenlőek, feladat- és hatásköreik egymástól eltérnek. A javaslat szövege szerint a fővárosi önkormányzat a külön törvényben meghatározottak szerint ellátja mindazokat a terület- és településfejlesztési, valamint területrendezési és településüzemeltetési feladatokat, amelyek a főváros egészét, valamint több kerületét érintik, illetve amelyek „a fővárosnak az országban betöltött különleges szerepköréhez kapcsolódnak”. A kerületi önkormányzatok - törvény keretei között - önállóan gyakorolják a települési önkormányzatokat megillető valamennyi feladat- és hatáskört, amelyet törvény nem utal a fővároshoz és kizárólag egy kerületet érintenek.

A tervezet meghatározza a helyi önkormányzati képviselők, polgármesterek, alpolgármesterek jogait és kötelezettségeit, és részletesen kitér az összeférhetetlenségükre. Külön fejezetben foglalkozik a helyi önkormányzatok társulásaival; a területszervezéssel, például önálló községek alapításával vagy települések egyesítésével; a helyi önkormányzatok gazdasági alapjaival. Az új önkormányzati törvényre vonatkozó végleges javaslat közigazgatási egyeztetése október 10-én megkezdődött. A következő hetek politikai és szakmai egyeztetései után az országgyűlés novemberben tárgyalja a törvényjavaslatot, és várhatóan még idén elfogadja.

Ossza meg a bejegyzést

 

Hozzászólások  

 
0 #6 DSD 2011-10-20 23:21
Idézet - Ez komoly?:
Szerintem a 3000 fős lakosság létszám túl sok Baranyát, Somogyot tekintve. Lesz olyan közös hivatal ahova 8-10 település fog tartozni? Ki vállalja, hogy egy ilyen hivatal jegyzője legyen? Kész agyrém!


Ráadásul annyi fizetésért, amennyit jelenleg egy 40 éves beosztott keres. Mindezt diplomával, vezető beosztásban, komoly felelősséggel. Kiüresítik tartalmában és humán infrastruktúráj ában is az önkormányzást, s azért fognak mégis gürcölni, mert a többiek fizetését is leviszik, s ez is jobb mint közmunkásnak lenni.
Idézet
 
 
+1 #5 Ez komoly? 2011-10-20 09:25
Szerintem a 3000 fős lakosság létszám túl sok Baranyát, Somogyot tekintve. Lesz olyan közös hivatal ahova 8-10 település fog tartozni? Ki vállalja, hogy egy ilyen hivatal jegyzője legyen? Kész agyrém!
Idézet
 
 
+2 #4 paloc 2011-10-19 21:21
A cél ,hogy adminisztratív és pénzügyi eszközökkel érjék el ,hogy közel 2000 önkormányzat csak kirakat szerepet töltsön be.Nyilván ennyi pénzből csak minimális "szolgálat" vállalható az egyéb feladatokról,la kossági elvárásokról nem is szólva.Csak azt nem értem ha nem kellünk akkor mi fenéért csesztetnek állandóan kérdőívekkel közmunka program szervezéssel egyebekkel.Lehe t ,hogy itt is úgy járunk mint a kétharmad biztosításával. A vidéki szavazatok tették lehetővé ,de a fizetség annyi lett mint az oroszi vargának Drégely ostrománál.
Idézet
 
 
+1 #3 Pénzügyes 2011-10-19 10:41
Ez még nagyon sok sebből vérzik! Szerintem olyan félkész - jó! valamivel több - állapotban lehet.
Idézet
 
 
+2 #2 Zozo 2011-10-19 08:41
ha jól olvasom a minimálbéréért (3*38650=115950 ) fog dolgozni a 1-3000 fős településen a polgármester. Ebből a díjazásból (58/D §) a törvényben előírt feladatok elvégzésére illetve azok biztosítására, felügyeletére kell, hogy fusson és akkor a szó szerinti POLGÁROK-MESTER E feladatot még nem végzett semmit. Azaz a jók elhúznak mint az oktatásból a 90-es években (látjuk az eredményt) a kontraszelektál t jelentkezők közül fognak választani a polgárok... 13. § (1)
Idézet
 
 
+8 #1 paloc 2011-10-13 21:54
Mi marad a kis falvakban? Hol vannak a beígért fejlesztések? Ez már hanyadik "Öszödi" beszéddel ér fel tisztelt Elnök Úr!Igaz az Ön elődje közölte az Ön véleményét is "...el lehet innen menni.."Szerint em is ,csak nem nekünk ,hanem Önöknek.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Szabályozási Tudsátár